Leestijd: 4 min

Bent u met uw webshop klaar voor Black Friday, Cyber Monday en de feestdagen?

Het laatste kwartaal van het jaar is aangebroken. Dit is het kwartaal waarin de meeste cadeautjes worden gekocht. In dit deel van het jaar stunten ook de meeste (online) bedrijven met kortingen. Het stunten met de prijzen start bij Black Friday. Black Friday is in de Verenigde Staten de dag na Thanksgiving Day en Black Friday vindt altijd plaats op de vierde dan ook de reden dat die dag het seizoen start voor de kerstinkopen. Weet u wat de kracht is van dagen als Black Friday, Cyber Monday, Sinterklaas en Kerst? Hoe gaat u om met deze dagen met uw webshop? Bent u van plan ook extra acties te voeren en biedt u uw bestaande klanten iets extra’s? Kortom; hoe zorgt u voor de juiste marketing binnen uw bedrijf?

Meedoen of niet met de Black Friday gekte

Door (hoge) kortingen te geven proberen (online) bedrijven meer kopers naar hun bedrijf te lokken. De laatste jaren doen steeds meer internetbedrijven mee met het geven van hoge kortingen. Black Friday wordt ook meer een begrip in Nederland. Steeds meer winkelbedrijven en winkels gaan op Black Friday online adverteren met speciale acties. Wilt u uw concurrent voor zijn dan is het zaak om zo snel mogelijk te starten met het aanmaken van een pagina en het schrijven van content gericht op Black Friday. Was de Black Friday gekte eerst alleen op vrijdag, tegenwoordig geven bedrijven de hele week bepaalde kortingen. Die kortingen bereiken hun hoogtepunt op vrijdag en lopen dan door tot Cyber Monday. Cyber Monday is een niets meer dan een marketingterm. Cyber Monday is het antwoord van online-winkeliers op Black Friday (dit was eerst alleen voor fysieke bedrijven).

Uw website bijtijds voorbereiden op Black Friday, Cyber Monday en de feestdagen

Het zoekvolume op internet naar Black Friday gerelateerde woorden neemt nog steeds elk jaar toe. De stijging naar Black Friday gerelateerde zoekwoorden start al weken voor de daadwerkelijke datum. Daarom is het belangrijk om al lang voor Black Friday uw website voor te bereiden op deze dagen. Hoe kunt u nu het beste inspelen op deze dagen? Het beste is om tijdig een landingspagina aan te maken die inhaakt op Black Friday en Cyber Monday. Wanneer deze dagen voorbij zijn, kunt u deze landingspagina aanpassen aan de drukte rondom Sinterklaas en/of aan de Kerstdagen. Deze landingspagina’s moeten worden voorzien van geoptimaliseerde en aangepaste content rondom de feestdag(en) waar het om gaat. Door vroeg te beginnen met de juiste content op uw landingspagina, trekt u een doelgroep naar uw website die eigenlijk geïnteresseerd is in Black Friday deals. Door de gegevens van die doelgroep te verzamelen, kunt u deze doelgroep later benaderen voor online advertising.

Is uw website al klaar voor de feestdagen?

De pepernoten liggen al in september in de winkels. Dat betekent ook dat we ons moeten voorbereiden op de feestdagen. Maar is uw website al klaar voor het feestseizoen? Om duidelijk te krijgen welke feestdagen voor uw website belangrijk zijn is het handig om een opsomming te maken van alle dagen die belangrijk zijn in het laatste seizoen van het jaar.

  • Dierendag     4 oktober
  • Halloween     31 oktober
  • Sint-Maarten    11 november
  • Black Friday     4e vrijdag van november
  • Cyber Monday   1e maandag na Black Friday
  • Sinterklaas     5 december
  • Kerst    25 en 26 december

Zet deze dagen in uw agenda en begin op tijd met het uitvoeren van de campagne. Het beste kunt u ook aangeven hoeveel budget u wilt uitgeven aan de campagnes die u wilt opzetten. Vanaf september beginnen potentiële klanten met het oriënteren, zoeken naar inspiratie en zoeken aanvullende informatie over bepaalde producten. Oktober is dan ook de beste maand om diensten of producten te promoten.

Wat kunt u doen om meer (potentiële) klanten te bereiken

Wanneer u gebruik wilt maken van de topdrukte op het internet die start vanaf oktober, dan dient u uw website daarvoor op orde te hebben. Het belangrijkste hierbij is bepalen wat uw mediabudget per campagne is. Het verhogen van uw budget zorgt ervoor dat u een grotere campagne op touw kunt zetten. Bedenk een campagneconcept, één met de juiste content die bij uw website en uw doelgroep past. Hiermee kunt u boven uw concurrent uitstijgen. Bekijk welke social media kanalen u gaat inzetten. Voor cadeautjes uitzoeken gebruiken mensen als inspiratie steeds vaker Pinterest en YouTube. Door actief bezig te zijn met uw website kunt u potentiële klanten direct voorzien van de nodige informatie. Daarnaast is het belangrijk dat uw voorraad op orde is. Klanten willen naast korting hun aankopen zo snel mogelijk in huis hebben. “Nee verkopen” kan niet in deze tijd!

Hulp nodig om uw website op orde te maken?

Wanneer u geen tijd heeft of niet weet waar u moet starten met het op orde maken van uw website, dan staan de medewerkers van SLPM (Sloterplas Management) voor u klaar. Ze kunnen u advies geven of samen met u een plan opstellen voor het optimaliseren van uw website. Ze weten als geen ander alle ins- en outs over zoekmachine optimalisatie (SEO) en zoekmachine adverteren (SEA). Ze kunnen u helpen om zoveel mogelijk bezoekers naar uw website te krijgen en proberen u te helpen om van deze bezoekers kopende klanten te maken. Ze kunnen een zoekwoorden onderzoek voor u uitvoeren en content schrijven of de content van u aanpassen. Maak een belafspraak, vul het contactformulier in of neem telefonisch contact op, zodat ze samen met u op tijd kunnen beginnen.

Dit artikel delen

marketing adviseurs team van sloterplas management

Geschreven door: Marketingadviseurs

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat of antwoorden op al uw marketing vragen.

+31 (0)20 261 54 74

Neem contact op