Leestijd: 3 min

Wilt u meer relevante bezoekers naar de website trekken, met hogere kwaliteit sessies en lagere bounce rates? Denk dan aan het optimaliseren van uw zoekmachine marketing (SEM, Search Engine Marketing). Zo wordt de juiste doelgroep, met de juiste zoekintentie behouden. Wij delen 3 belangrijke tips voor effectieve zoekmachine marketing.

Tip 1: Uitbreiden van structured data voor SEO en SEA

Structured data is een gestructureerde manier om informatie op webpagina’s te markeren, zodat zoekmachines het beter kunnen begrijpen. Het is een vorm van codering die gestandaardiseerde labels gebruikt om belangrijke informatie over een pagina te identificeren en te structureren. Denk aan de titel, auteur, datum, prijs, recensies en meer. Deze informatie wordt gebruikt om rijke zoekresultaten te genereren en klikfrequenties te verbeteren.

​​Voor SEO (Search Engine Optimization) kan het gebruik van structured data resulteren in uitgebreide zoekresultaten, die gebruikers meer informatie bieden over een pagina voordat ze doorklikken. Dit kan leiden tot meer klikken en een hogere doorklikratio (CTR). Bovendien kunnen zoekmachines door het gebruik van structured data de inhoud van een pagina beter begrijpen en sneller indexeren. Voor SEA (Search Engine Advertising) kan het leiden tot advertenties met meer relevante informatie. Wat weer kan resulteren in hogere klikfrequenties en een betere kwaliteitsscore. Hierdoor kunnen advertenties beter presteren en kan de ROI van de SEA-campagnes worden verbeterd.

Tip 2: Vergeet losse keywords, ga voor keyword autoriteit

Het belang van algehele keyword autoriteit is cruciaal voor webshops die kwalitatief verkeer willen aantrekken via Google, Bing of Yahoo. In tegenstelling tot het proberen te ranken op losse keywords, waarvan de ranking ook afhankelijk is van talloze variabelen.

Keyword autoriteit binnen een website bouwt zich op door consistente, hoogwaardige content, die gerelateerd is aan het overkoepelende keyword of onderwerp. Daarnaast is het belangrijk om backlinks te creëren naar websites met dezelfde of gerelateerde keyword autoriteit. Zo voegt u relevante waarde toe aan uw website voor de gebruikers, wat ook de gebruiksvriendelijkheid verhoogt. Met een sterke keyword autoriteit kan een webshop niet alleen hoger scoren op relevante zoekopdrachten. Maar ook vertrouwen opbouwen bij potentiële klanten en concurrenten overtreffen in de zoekresultaten.

Tip 3: Combineer betaalde data uit SEA met organische data uit SEO

Het combineren van betaalde data van adverteren in zoekmachines (SEA) en organische data van zoekmachineoptimalisatie (SEO), biedt merken inzicht in de effectiviteit van hun zoekmachine marketing. Dit kan resulteren in een aanzienlijke verbetering van de online zichtbaarheid, gebruiksvriendelijkheid en conversieratio’s.

Door gegevens uit beide bronnen te integreren, kan een merk zoekwoorden identificeren die het meeste verkeer, de hoogste conversieratio’s en de beste ROI opleveren. Niet alleen de zoekvolumes, maar ook de financiële waarde (CPC) worden met elkaar gecombineerd. Zo krijgt u als merk steeds meer inzicht in de concrete waarde van content voor zoekmachines en gebruikers.

Oftewel, binnen zoekmachine marketing is het nu vooral belangrijk om de gebruiksvriendelijkheid van de website te verhogen met waardevolle, en bovenal relevante content. Maar ook om de beide krachten van SEO en SEA te combineren in analyses voor een strategische zoekmachine marketing.

Dit artikel delen

marketing adviseurs team van sloterplas management

Geschreven door: Marketingadviseurs

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat of antwoorden op al uw marketing vragen.

+31 (0)20 261 54 74

Neem contact op