Leestijd: 3 min
Het Business Model Canvas, van Alexander Osterwalder en Yves Pigneur, is een strategische en krachtige tool om uw businessmodel op een transparante en overzichtelijke manier op een A4’tje te krijgen. Op die manier kunt u alles goed onder de loep nemen en communiceerbaar maken. Het Business Model Canvas bestaat uit negen bouwstenen. We zullen ze in dit artikel een voor een behandelen, zodat u hiermee aan de slag kunt. Mocht u hulp nodig hebben, dan kunt u vrijblijvend contact opnemen met een expert van Sloterplas Management.
Bouwsteen 1: Customer Segments
Allereerst is het zeer belangrijk dat u uw doelgroep in beeld brengt. Ligt de focus bijvoorbeeld alleen op vrouwelijke middenklassers in Zuid-Holland met een mbo-opleiding of ligt uw doelgroep meer bij de rijke pensionado’s in heel Nederland? Zodra u precies weet welke doelgroep u wilt bedienen en wat de hun behoefte is, dan kunt u hier uw producten of diensten op aanpassen.
Bouwsteen 2: Value Proposition
In dit gedeelte van het Business Model Canvas maakt u uw waardepropositie inzichtelijk. Definieer wat de unieke punten van uw producten en/of diensten zijn vergeleken met de concurrent. Het is belangrijk dat hierbij een goede service wordt geboden, want dit is een cruciale factor die bijdraagt aan de klanttevredenheid. En dat leidt tot loyaliteit van de klant.
Bouwsteen 3: Customer Relationships
Op welke manier staat uw organisatie in contact met de klant? Menselijke relaties tussen de organisatie en de klant worden steeds belangrijker. Zet dus een stapje extra om een goede en stabiele klantrelatie op te bouwen. Dit draagt bij aan de betrokkenheid en loyaliteit van de klant!
Bouwsteen 4: Channels
Beschrijf hier in het Business Model Canvas de marketing- en distributiestrategie. Maak inzichtelijk via welke (verkoop)kanalen u in contact komt met de klant. Combineer de on- en offline kanalen om zoveel mogelijk klanten te bereiken.
Bouwsteen 5: Revenue Streams
Hier maakt u duidelijk waar de inkomsten vandaan komen, nu en in de toekomst. In dit gedeelte schrijft u op hoe u dit gaat bereiken. Zo kunt u aangeven hoeveel klanten en omzet u nodig heeft, om winst te kunnen maken en of uw prijzen wel goed zijn bepaald.
Bouwsteen 6: Key Resources
In dit gedeelte worden de belangrijkste bedrijfsmiddelen genoemd, die nodig zijn om de waardepropositie te bewerkstelligen. Dit kunnen fysieke, intellectuele of menselijke middelen zijn.
Bouwsteen 7: Key Activities
Wat zijn de belangrijkste kernactiviteiten van uw organisatie om de waardepropositie te creëren? Schrijf deze op. Maak hierbij duidelijk hoe er waarde wordt toegevoegd aan de kwaliteit van uw product, aan het onderhouden van klantrelaties en aan het werven van nieuwe klanten.
Bouwsteen 8: Partners
Indien van toepassing, beschrijft u hier welke partnerships belangrijk zijn om succesvol en concurrerend te zijn en om te kunnen groeien. Wanneer u de strategische partners in beeld brengt, weet u precies welke kennis en expertise er nodig is om de organisatie te kunnen aanvullen.
Bouwsteen 9: Cost Structure
Nadat u de acht bovenstaande bouwstenen heeft beschreven, is het vrij eenvoudig om de kostenstructuur van uw organisatie bij nummer negen in beeld te brengen. Beschrijf welke kosten vast en variabel zijn en bekijk welke bedrijfsmiddelen kostbaar zijn en waar nog voordeel te behalen valt.
Op weg naar meer omzet door het Business Model Canvas!
Wanneer u dit model effectief doorvoert in uw organisatie, kunt u tot wel 15% meer omzet genereren in slechts een half jaar tijd. Dit model is vooral belangrijk als u:
- succesvoller wilt worden;
- weet dat uw huidige waardepropositie niet meer onderscheidend genoeg is;
- niet weet hoe u de veranderende markt moet aanpakken;
- uw bedrijf een boost wilt geven;
- de bedrijfsvoering onder de loep wilt nemen.
Het Business Model Canvas is niet alleen belangrijk bij het schrijven van een ondernemingsplan. Ook als u een doorgewinterde ondernemer bent, kan dit model snel een duidelijk overzicht bieden of uw propositiestrategie nog klopt. Succes!