Leestijd: 6 min
Wat een bewogen jaar was 2022. Er brak een oorlog uit, de pandemie had zich nog niet gewonnen gegeven, de inflatie steeg tot grote hoogtes, waarbij de consumentenbestedingen tot een dieptepunt zakten. Tussentijds de balans opmaken werd bijna onmogelijk gemaakt. Voor je het wist, was er alweer iets nieuws gebeurd in de wereld. De impact was duidelijk voelbaar in de e-commercesector: de gouden tijden van e-commerce tijdens de lockdowns waren voorbij.
De afgelopen 12 maanden hebben ons echter ook veel geleerd. E-commerce is veerkrachtig gebleken, zelfs in moeilijke tijden, waardoor bedrijven flexibeler zijn om concurrerend te blijven.
Dit artikel gaat in op de huidige en toekomstige ontwikkelingen in e-commerce. We bekijken de trends en problemen waarmee de branche in 2023 wordt geconfronteerd en delen inzichten van enkele van de beste e-commercespelers.
Trend 1. De recessie houdt aan
Laten we beginnen met het slechte nieuws. Wat zeker is, is dat er voor veel online retailers zware tijden aankomen. De consumentenbestedingen zijn gedaald te midden van aanhoudende politieke instabiliteit en de inflatie blijft hoog.
Met andere woorden, bedrijven moeten hun best doen om klanten aan te trekken, hen te overtuigen om te kopen en ze te behouden. We moeten ons voortdurend aanpassen aan de veranderingen in de wereld. Vorig jaar hebben we het winkelgedrag van consumenten in heel Europa onderzocht. Bijna vier op de vijf (79%) van de respondenten gaf aan van plan te zijn hun uitgaven te verminderen als de economie fors zou terugvallen. 30% van de ondervraagden zei dat ze hun uitgaven aanzienlijk zouden willen verminderen.
Maar, je hebt nog steeds een kans om te winnen. Zo blijkt uit onderzoek ook dat meer consumenten tegenwoordig online shoppen. Lees onderzoeksrapporten over wat u kunt doen om klanten aan te trekken, de verkoop te verhogen en het klantbehoud te vergroten.
Trend 2. Conversietools worden een must
Er zijn veel tools die je kunt gebruiken om je conversie te optimaliseren. Denk aan Google Analytics, webshop heatmaps, user testing, data mining, A/B testing. Naarmate consumenten kritischer worden over hun uitgaven, wordt het hebben van de juiste tools nog belangrijker. Ze kunnen u immers helpen klanten te behouden en waardevolle inzichten te bieden om u een voorsprong op uw concurrenten te geven.
Het begint natuurlijk met een goed Customer Relationship Management (CRM) systeem. Maar er zijn andere oplossingen om (potentiële) klanten te bereiken en hen te betrekken bij uw producten en diensten. U kunt bijvoorbeeld analytische tools en clicktrackers gebruiken. Volgens de Britse e-commercespecialist 247 Commerce ligt de oplossing voor het optimaliseren van conversieratio’s in het gebruik van data.
Mariam Lipartia, Senior Marketing Manager bij 247 Commerce, zei:
“Naast Google Analytics kunnen bedrijven ook Adobe Analytics en Adobe Target gebruiken. Deze programma’s bieden bedrijven waardevolle inzichten waarmee ze klantervaringen op grote schaal kunnen personaliseren. Bij 247 Commerce adviseren we onze klanten regelmatig over Google Analytics als tool voor het volgen en analyseren van conversies en verkeer. Het helpt bedrijven ook te begrijpen welke acquisitiekanalen het beste presteren.”
Trend 3. Klanten behouden wordt cruciaal voor succes
Een andere belangrijke trend voor 2023 is de focus van bedrijven op nieuwe en bestaande klantrelaties. Klantgerichtheid en klantloyaliteit zijn voorwaarden voor succes op de lange termijn.
Stel dat één van uw klanten moet bezuinigen. Als u geen relatie met die klant heeft opgebouwd en uw producten en diensten goedkoper zijn elders, is de kans groter dat u ze kwijtraakt. Denk aan de andere kant eens na over wat er gebeurt als je waarde blijft leveren aan je klanten, of het nu gaat om een prettige winkelervaring, personalisatie of echt bevredigende klantenservice. Gebeurt het wanneer uw klanten consequent waar voor hun geld krijgen omdat u een geweldige winkelervaring biedt, uitzonderlijke klantenservice biedt en uw producten personaliseert?
Wat kunt u doen om uw klanten een onvergetelijke ervaring te bezorgen en een goede relatie op te bouwen met uw (potentiële) klanten?
- Plaats een recensie op uw website
- Bied uw klanten hun favoriete betaalmethode aan
- Bied kortingen aan of beloon klanten met loyaliteitsprogramma’s
Trend 4. Headless en composable is meer dan een hype
Er wordt tegenwoordig veel gesproken over headless, composable commerce. Wat houdt dat precies in? En wanneer is het interessant voor een e-commerce bedrijf?
De term “headless” beschrijft het scheiden van de front-end van de webshop (wat de klant ziet) van de back-end systemen waar commerciële en productieapplicaties op draaien. Deze technologie heeft veel voordelen, waaronder:
- Grotere flexibiliteit en efficiëntie
- Snellere website
- Mogelijkheid om de tech stack voor jouw bedrijf op te bouwen
Volgens Przemysław Połeć, business developer en partnermanager bij het open-source headless-platform Sylius, is het belangrijk om goed te plannen en kwetsbaarheden aan te pakken voordat je overstapt op headless of composable oplossingen.
“Wilt u in de komende vijf jaar uitbreiden naar nieuwe markten of wilt u meerdere magazijnen toevoegen aan een systeem dat de voorraad beheert? Dan kunt u verschillende modules gebruiken en toevoegen in een configureerbare architectuur. Elk van deze modules is zeer effectief omdat het specifiek is afgestemd op een specifieke toepassing”, zegt Przemysław.
“Kies het juiste moment. Als u merkt dat technologie de groei en mogelijkheden van uw bedrijf beperkt, wacht dan niet met overstappen. Gebrek aan technologie kan de online verkoop vertragen en kan leiden tot verliezen als we niet snel handelen.”
Of het nu gaat om het bouwen van progressieve webapplicaties, het gebruik van de beste headless-oplossingen of het implementeren van volledig configureerbare architecturen, 2023 ziet eruit als het jaar dat 100% maatwerk de norm zal zijn.
Trend 5. De opkomst van recommerce
Recommerce is niet nieuw, maar zit wel in de lift. Als je deze term niet kent: Recommerce verkoopt gebruikte artikelen aan mensen die ze hergebruiken, recyclen of doorverkopen. Dit is op zich niets nieuws. Het wordt sinds 1999 al op Marktplaats gedaan. Maar recommerce komt in een stroomversnelling, waarbij zowel bedrijven als consumenten betrokken zijn. Hiervoor zijn meerdere redenen.
De eerste reden is de toenemende vraag naar duurzame producten. Dit geldt vooral voor jonge kopers. Volgens onderzoek is bijna 90% van de Gen X-consumenten bereid om minstens 10% meer uit te geven aan duurzame producten.
De tweede reden waarom bedrijven zich steeds meer tot recommerce wenden, is dat het een mogelijkheid biedt om nieuwe inkomstenstromen te genereren of de verkoop te verhogen. Door de doorverkoop van producten te beheren, proberen bedrijven het vertrouwen van klanten te winnen, klanten te behouden en voorraad effectiever te gebruiken.
Ook grote merken hebben de recommercemarkt voor zichzelf ontdekt. Patagonië loopt voorop, maar Levi’s en Zalando hebben ook hun eigen recommerce-activiteiten opgezet. Overigens beperkt recommerce zich niet tot de mode-industrie. Zo heeft Mattel een inruilprogramma gelanceerd om gebruikt speelgoed in te zamelen en heeft IKEA een eigen circulaire hub.
Trend 6. Omnichannel treedt op de voorgrond
Een andere e-commercetrend voor 2023 is omnichannel. Steeds meer bedrijven gebruiken verschillende verkoopkanalen om meer omzet te genereren. Maar het leveren van een naadloze, uniforme omnichannel-ervaring aan uw klanten vereist meer dan verschillende kanalen.
Dit artikel van Hubspot vat samen wat het betekent om omnichannel-ervaringen te creëren op meerdere contactpunten. De auteur bespreekt ook de voordelen die dit voor uw bedrijf kan opleveren. Een voorbeeld hiervan is:
- Groter bereik en grotere beschikbaarheid
- Klanttevredenheid verbeteren
- Verhoog de verkoop
Technologiebedrijf Vonage, een cloud-based communicatieplatform voor e-commercebedrijven, gebruikt geavanceerde tools voor conversatiehandel om klanten via meerdere kanalen onvergetelijke omnichannel-ervaringen te bieden.
Yash Kotak, senior director productmanagement bij Vonage, zei:
“Of het nu gaat om messaging, chat, video of door kunstmatige intelligentie aangedreven conversatiehandel, consumenten willen op dezelfde manier contact maken met merken als met familie en vrienden. Selecteer het kanaal waarop u zich bevindt en via welk kanaal u de voorkeur geeft. Gebruik het. Er ligt hier een enorme kans voor bedrijven. Ze moeten hun klanten behandelen als familie en vrienden. Op deze manier creëer je ervaringen waardoor ze zich verbonden voelen met je bedrijf en terug willen komen.”
Trend 7. Het tijdperk van de super-apps is aangebroken
Superhelden zijn populair in films, maar als het om online winkelen gaat, kunnen super-apps helpen. Super-apps zijn al helemaal ingeburgerd in China. U kunt bijvoorbeeld WeChat of Alipay gebruiken om berichten te verzenden, games te spelen, te winkelen en meer. Alles in één met de super-app. Reserveer een tafel of vergelijk tarieven. Alles is mogelijk met de super-app.
Nu lijkt het erop dat Europa aan de beurt is. In Duitsland is WhatsApp al begonnen met het integreren van super-app-functionaliteiten en hebben ook andere bedrijven als Klarna, Bolt en Lydia aangekondigd een super-app te willen ontwikkelen.
Laten we eens kijken naar de plannen van provider Klarna: Koop nu, betaal later. Het bedrijf werkt aan een ‘alles-in-één’ app, waarmee gebruikers kunnen winkelen, betalingen kunnen beheren, support kunnen krijgen, de verzending van aankopen kunnen regelen, een budget kunnen opstellen, prijzen kunnen vergelijken of zelfs met behulp van tools, geld kunnen besparen.
Wat gaat 2024 ons brengen op het gebied van e-commerce? We gaan het allemaal meemaken! Blijf ons volgen, wij houden de laatste trends en ontwikkelingen nauwlettend in de gaten.