Leestijd: 6 min

De afgelopen jaren is de focus steeds meer op online komen te liggen en het coronavirus heeft deze trend een enorme boost gegeven. Vraag en aanbod komen samen op het internet, bijvoorbeeld een website, maar dan moet deze wel vindbaar zijn in de zoekmachine. Voor het vindbaar maken is SEO misschien wel het meest consistente en waardevolle marketingkanaal dat elke marketeer binnen handbereik heeft. Het is daarom cruciaal om op de hoogte te blijven van de belangrijkste SEO trends.

Eerste even over de cijfers..

De volgende statistieken van 2020 laten zien hoe intensief SEO wordt toegepast en waarom het een populaire tool voor SEO marketeers is:

  1. 68% van de online activiteiten begint met een zoekopdracht in een zoekmachine;
  2. slechts 0,78% maakt gebruik van resultaten op de 2e pagina;
  3. met 53% is ruim de helft van het websiteverkeer afkomstig van organisch zoeken;
  4. bijna 93% van het verkeer was afkomstig van Google Zoeken, Google Afbeeldingen en Google Maps;
  5. bijna 70% van de zoekopdrachten bevat vier of meer woorden.

De genoemde cijfers laten duidelijk zien dat SEO het internet zeer effectief domineert en dat deze trend zich ook de komende jaren zal voortzetten.

En dan nu de trends..

1. Creëren van content van hoge kwaliteit

Vroeger ging SEO vooral over het stuffen van zoveel mogelijk zoekwoorden in een stukje content. Er wordt nu meer nadruk gelegd op kwaliteit dan op kwantiteit. Er zijn bijvoorbeeld richtlijnen om overmatig gebruik van zoekwoorden en duplicatie van content te voorkomen. Als u zich niet aan de richtlijnen houdt, dan kan dat worden afgestraft door middel van een penalty, waardoor uw website uit de resultaten verdwijnt.

Ook wordt het zoekalgoritme van Google steeds beter in het vinden van de meest relevante stukjes content die bovenaan de resultatenpagina’s van zoekmachines (SERPS) worden weergegeven. Uiteraard op basis van de zoekopdracht. Het is dus nog belangrijker om te focussen op goede content van hoge kwaliteit.

Google benadrukt dat de kwaliteit van de content cruciaal is voor een goede ranking. Google verwijst naar het EAT-principe: deskundigheid, gezaghebbendheid en betrouwbaarheid. Dit principe is bedacht om de meest informatieve en relevante content bovenaan de zoekresultaten te krijgen, terwijl vage of spam websites naar beneden worden gedirigeerd. Als u het EAT-principe niet serieus neemt, dan kan dit ten koste gaan van de ranking (op langere termijn).

2. Gebruiker en zoekintentie krijgen een extra betekenis

Nu meer mensen thuiswerken en thuis blijven als gevolg van de pandemie, is het consumentengedrag in 2020 veranderd. Het is u vast niet ontgaan: mensen winkelen meer online en bedrijven zetten meer in op online. Er is dus ook meer concurrentie en het is daarom moeilijker om goed vindbaar te worden, wat bijdraagt aan het belang van SEO.

Voor het verbeteren van de resultaten zullen marketeers zich meer moeten gaan richten op de gebruiker en de zoekintentie. U kunt onderzoek doen om te achterhalen hoe mensen zoek en waarom ze dat op die manier doen. Deze informatie is cruciaal als u uw producten of diensten (ook) online aanbiedt. Vraag bijvoorbeeld wat uw doelgroep belangrijk vindt en genereer content op basis van deze verkregen informatie.

3. Merken gaan meer aandacht besteden aan verkeersintentie

SEO was tot nu toe vooral gericht op het aantrekken van bezoekers. Als u het goed doet, dan kan SEO u helpen om het verkeer in een constant tempo te laten groeien. Meer verkeer genereren is geweldig als u meer lezers wilt. Als u echter ook producten wilt verkopen of abonnees wilt binnenhalen, dan heeft u meer nodig dan alleen mensen die lezen.

Als u veel bezoekers en weinig kopers hebt dan is dit eigenlijk een slecht signaal. Als u bijvoorbeeld maandelijks 50.000 bezoekers naar uw website haalt, maar er slechts 500 bezoekers iets kopen, dan is de conversie slechts 1%.

Voor betere resultaten is een meer gerichte aanpak vereist om geïnteresseerd verkeer te genereren. Dit houdt in dat u relevantere zoekwoorden moet kiezen, erachter moet komen op welke platforms kopers actief zijn en in welke soorten content ze geïnteresseerd zijn. Bovendien blijven bezoekers daardoor ook langer op de website en dat beïnvloedt de ranking eerder positief dan negatief.

4. Kunstmatige intelligentie krijgt meer aandacht

Artificial Intelligence (AI) of kunstmatige intelligentie is al jaren een hot topic. In 2021 zal het meer betekenis hebben op het gebied van SEO. Om te beginnen is het algoritme van Google, RankBrain, in de loop der jaren sterk verbeterd. RankBrain helpt om bij een zoekopdracht de meest relevante content en resultaten weer te geven. Dit doet het door niet enkel op specifieke woorden (keywords) te focussen, maar door het algoritme te helpen volledige zinnen (long tail keywords) te interpreteren.

Hoewel de zoekmachinegigant geen details deelt, zijn experts van mening dat de gebruikerservaring de leidende factor is. U kunt dan denken aan de klikfrequentie en de tijd die op een pagina wordt doorgebracht. Wederom kan goede content deze factoren positief beïnvloeden.

5. Featured snippets worden steeds belangrijker

Wanneer u naar specifieke onderwerpen zoekt, dan vindt u bovenaan de SERP’s regelmatig een uitgelicht fragment met informatie. Dit zal een alinea zijn of een reeks opsommingstekens die proberen de zoekopdracht te beantwoorden. Sommige bevatten zelfs afbeeldingen. Als u content wilt maken dat een featured snippet oplevert, dan moet u inzoomen op het beantwoorden van de vragen die mensen waarschijnlijk zullen stellen. Dit is niet gemakkelijk, want er zijn geen specifieke richtlijnen voor. U kunt de kans wel vergroten door een handleiding en content van het type “vragen en antwoorden” te maken, uiteraard op basis van zoektermen.

6. Mobiele vriendelijkheid zal een grotere impact hebben

Naarmate meer mensen hun mobiele apparaten, zoals smartphones en tablets, gebruiken om toegang te krijgen tot internet, wordt er meer nadruk gelegd op het mobielvriendelijk maken van websites. Google introduceerde bijvoorbeeld ‘mobile-first’ indexering in 2019, waarbij werd getracht prioriteit te geven aan mobiel boven desktop als de primaire versie van elke website.

Dit betekent dat uw website mobielvriendelijk moet zijn. Bovendien moet het worden geoptimaliseerd voor mobiele interacties, bijvoorbeeld scrollen en swipen. Hoe mobielvriendelijker de website is, hoe groter de kans dat de content hoog scoort in de zoekmachine.

U kunt met de Mobile Friendly tool van Google kijken of de website geschikt is voor mobiele apparaten. Daarnaast kunt u met Google Search Console kijken hoe de website presteert op mobiele apparaten. Deze tools laten ook de optimalisatiemogelijkheden zien, zodat u gericht verbeteringen kunt doorvoeren.

7. Beeldoptimalisatie krijgt meer impact op SEO

De huidige SEO trends zorgen ervoor dat websitemakers de juiste afbeeldingsformaten gebruiken en alt-teksten toevoegen om de zoekbaarheid te verbeteren. Deze trend zal naar verwachting het komende jaar nog verder toenemen, omdat steeds mensen meer vertrouwen op afbeeldingen om hen te helpen vinden en begrijpen wat ze online zoeken.

U kunt bijvoorbeeld afbeeldingen kiezen die van goede kwaliteit en toegevoegde waarde zijn bij de geschreven content. Zorg er bovendien voor dat u de afbeeldingen labelt met een bestandsnaam, evenals de juiste alt-tekst gebruikt die overeenkomt met de titel of het doel van de content. Heeft u de alt-teksten altijd links laten liggen? Dan kunt u meteen beginnen met het toevoegen daarvan, want u zult snel merken dat afbeeldingen beter gevonden gaan worden in de zoekmachine.

8. Voice Search wint steeds meer terrein

Steeds meer mensen gebruiken tegenwoordig spraakopdrachten in het dagelijks leven via technologie, zoals Alexa, Siri en Google’s Assistant. De verwachting is dat in 2022 ruim de helft van de huishoudens een slimme speaker heeft. Naast het uitvoeren van verschillende opdrachten en activiteiten, gebruiken mensen deze slimme assistenten ook om Voice Search uit te voeren. En dit zal naar verwachting toenemen in het nieuwe jaar. Niet alleen vanwege het feit dat meer mensen een speaker hebben, maar ook omdat steeds makkelijker en beter wordt.

Overweeg daarom om uw zoekwoorden te optimaliseren voor gesproken zoekopdrachten. Identificeer langere zinnen die mensen ook in dagelijks leven gebruiken. Iemand kan bijvoorbeeld een gesproken zoekopdracht uitvoeren door te zeggen: “Wat is de langste rivier ter wereld?” Een artikel met een identieke lange zin of zin reageert beter op die gesproken zoekopdracht dan een artikel met alleen het afgekorte zoekwoord ‘langste rivier ter wereld’. Dat komt omdat mensen eerder geneigd zijn hun gedachten helemaal uit te spreken, maar meer afgekort tijdens het typen.

9. Creëren van meer lange content

Recente onderzoeken tonen aan dat lange content met meer dan 3.000 woorden ongeveer drie keer meer verkeer genereert. Lange content wordt ook vier keer zoveel gedeeld en ontvangen meer links. Bovendien zorgt lange content dat websites ook op meer zoekopdrachten (en long tail) vindbaar is. U kunt u dus op lange content richten om een hogere posities in de zoekresultaten te verkrijgen. Er is wel een kanttekening: de content moet van kwaliteit zijn, bijvoorbeeld volgens het EAT-principe, zodat bezoekers geholpen worden, want anders kan het negatieve invloed hebben op de ranking.

Conclusie

Als u SEO op de voet volgt, dan heeft u waarschijnlijk gemerkt dat SEO snel verandert, maar dat u het aan de andere kant niet kunt negeren. SEO blijft namelijk een zeer (kosten)effectieve manier om bezoekers naar de website te trekken en deze om te zetten in een conversie. Als u het goed doet, natuurlijk. Door rekening te houden met (een aantal van) deze trends vergroot u die kans aanzienlijk. Het kost wat tijd, maar dat is ook zeker de moeite, want ongeveer drie kwart van de gebruikers concentreert zich uitsluitend op organische resultaten en negeert betaalde resultaten.

Deze blog is geschreven door Jeroen van Promoboer

Dit artikel delen

promoboer en sloterplas management

Geschreven door: Jeroen van Promoboer

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat of antwoorden op al uw marketing vragen.

+31 (0)20 261 54 74

Neem contact op