Leestijd: 3 min

SEO (Search Engine Optimization) is een verzameling van technieken die gericht zijn op het optimaliseren van uw website of webshop. Hierdoor wordt de vindbaarheid in zoekmachines, zoals Google, verbeterd. Een onderdeel dat u zelf heel makkelijk kunt verbeteren is on-page SEO. Hierbij is de content (tekst op uw website) leidend. De belangrijkste elementen die van invloed zijn op uw on-page SEO behandelen we in deze blog, zodat u zelf aan de slag kunt.

Google en Search Engine Optimization

Google is heel duidelijk in wat men verwacht van de content op uw website: “Maak een website voor gebruikers, niet voor zoekmachines. Zet de gebruikers niet op het verkeerde been en scheep zoekmachines niet op met andere inhoud dan die u aan uw bezoekers geeft”. Het is dus van belang om goede en waardevolle content te delen op uw website (of webshop). Teksten die voor de bezoeker van meerwaarde zijn. Maar dit kan niet zonder zoekwoorden.

Een gedegen zoekwoordenonderzoek maakt inzichtelijk met welke woorden uw doelgroep zoekt naar uw website, webshop, product(en) en/of dienst(en). Het grootste deel van uw bezoekers komt namelijk via een zoekmachine op uw website of webshop terecht. Het is dus belangrijk om te weten hoe zij zoeken en welke woorden en termen zij daarvoor gebruiken, zodat u die ook kunt gebruiken in uw content, zonder dat u Google tegen het verkeerde been schopt.

Checklist on-page SEO

Wanneer u uw content gaat optimaliseren, houd deze vuistregel dan in uw achterhoofd: ‘hoe eerder een zoekwoord voorkomt, hoe belangrijker deze in de ogen van Google is’. Zorg er dus voor dat het zoekwoord waar u op wilt scoren (die het beste uit het zoekwoordenonderzoek komt), zo ver mogelijk naar voren staat zonder dat de leesbaarheid wordt beïnvloed.

Nu u weet wat SEO inhoudt en waarom het belangrijk is, kunt u de onderstaande checklist doorlopen, zodat uw on-page SEO wordt geoptimaliseerd en uw website of webshop beter vindbaar wordt:

  1. Het zoekwoord staat in de title tag
  2. Het zoekwoord staat in de meta description
  3. Het zoekwoord staat in SEO-vriendelijke URL
  4. Het zoekwoord staat in de koptekst (h1)
  5. Het zoekwoord komt voor in de eerste zin of alinea
  6. Het zoekwoord komt voor in overige tussenkoppen (h2 en h3)

Vervolgens is het van belang om onderstaande tips mee te nemen in de optimalisatie:

  • Maak de content van de pagina rijk met media, zoals afbeeldingen of video’s
  • Optimaliseer de media voor het zoekwoord (alt tag)
  • Maak gebruik van interne links
  • Maak gebruik van externe links (alleen relevante links!)
  • Optimaliseer de links op de pagina

De start van een goede vindbaarheid

Heeft u bovenstaande stappen allemaal doorlopen? Dan bent u op de juiste weg met de goede vindbaarheid van uw website of webshop. Uiteraard is on-page SEO slechts een puzzelstukje in het grotere geheel, maar elke stap is er één!

Hulp nodig bij (on-page) SEO? Neem contact op met de SEO-specialisten van Sloterplas Management, zij helpen u graag verder.

Dit artikel delen

marketing adviseurs team van sloterplas management

Geschreven door: Marketingadviseurs

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat of antwoorden op al uw marketing vragen.

+31 (0)20 261 54 74

Neem contact op