Leestijd: 4 min
We gebruiken e-mail zo onderhand elke dag. Iedereen schrijft, voor verschillende doeleinden, weleens een e-mail. Denk hierbij aan het afmelden van een activiteit waar u niet naar toe kunt gaan. Of om het aanvragen van informatie van een bepaald product of dienst. Toch hebben veel mensen geen idee wat e-mail marketing is, terwijl iedereen wel bekend is met e-mail marketing. Want we krijgen allemaal wel eens een nieuwsbrief of een mail waarin een actie wordt aangekondigd. E-mail marketing is dan ook dé online communicatievorm om met (potentiële) klanten in contact te komen én te blijven! Maar e-mail marketing is meer dan alleen het versturen een e-mail met een nieuwsbrief.
Waarom elke ondernemer e-mail marketing zou moeten gebruiken
Wanneer u uw klanten wilt behouden, meer aan klanten wilt verkopen of als u nieuwe klanten wilt aantrekken, dan is e-mailmarketing ideaal. E-mail marketing valt ook onder online marketing ofwel digitale marketing. Eigenlijk behoort e-mail marketing tot één van de best converterende online marketing kanalen, omdat er met e-mail marketing meer uit een website gehaald kan worden. E-mail marketing is ook één van de goedkoopste online marketing kanalen met de hoogste ROI (Return On Investment). Kort samengevat vertelt de ROI-berekening u precies wat u terugkrijgt voor de investering die u doet. Voor het uitvoeren van e-mail marketing hoeft u geen kosten te maken. U hoeft alleen maar een krachtig e-mail marketing programma samen te stellen waar u klantgroepen afzonderlijk kunt indelen, bijvoorbeeld op order historie. Hiervoor is dan wel een koppeling met uw webshop nodig.
Waarom is een krachtig e-mail marketing programma belangrijk?
Een krachtig e-mailmarketing programma is bedoeld om de resultaten van uw e-mailactiviteiten gedetailleerd te meten. Daarmee meet u precies wat uw e-mail marketing inspanningen u opleveren. Met een krachtig e-mail programma kunt u direct inspelen op de klantreis, waardoor u de totaalbeleving van uw merk of organisatie versterkt. Het is dan ook mogelijk om, van elke email die u verstuurt, de complete inhoud te personaliseren. Wanneer het gaat om e-mail marketing denkt u waarschijnlijk aan het daadwerkelijk versturen van e-mails. Maar e-mail marketing gaat veel verder dan alleen het sturen van e-mails. Want vóór u e-mails kunt gaan versturen zult u toch eerst e-mail adressen moeten verzamelen. Maar u moet ook een doelstelling bepalen, een goed onderwerp bedenken en nog veel meer.
Hoe zorgt u ervoor dat uw mail ook wordt geopend?
Vraagt u zich ook af of de door u gestuurde nieuwsbrieven of actiebrieven via e-mail wel worden geopend? Wat doet u zelf als u een e-mail krijgt van een bedrijf? Is het een e-mail van een onbekend bedrijf, dan zult u de mail waarschijnlijk wel opmerken, maar in de meeste gevallen zal het daarbij blijven. U bent daarin zeker niet de enige. Wist u dat zeker 50% van de e-mails die worden ontvangen niet worden geopend, maar zo in de prullenbak belanden? Een e-mail wordt alleen geopend als iemand ervan overtuigd is dat de inhoud voor hem of haar interessant is. Maar hoe kunt u nu iemand overhalen om de e-mails die u stuurt te openen?
Even een e-mail sturen is makkelijk gezegd, maar niet zomaar gedaan!
Het klinkt zo eenvoudig; ‘even een e-mail sturen’. Maar, zoals u inmiddels al heeft gelezen, komt er veel meer bij kijken dan wordt gedacht. Wanneer u een e-mail verstuurd, wilt u ook weten hoeveel procent van de ontvangers uw e-mail bericht daadwerkelijk openen; de open rate. Ook het aantal klikken, de click rate, is belangrijk om in de gaten te houden, want hiermee kan worden gemeten hoeveel ontvangers hebben doorgeklikt naar de link in uw e-mail. Het is uiteindelijk de bedoeling om een nieuwsbrief te sturen naar zoveel mogelijk leden. Daarvoor moet u eerst een zo groot mogelijke lijst met nieuwsbrief leden, nieuwsbrief subscribers, opbouwen.
Het aantal open rates, klikken en subscribers verbeteren
Om ervoor te zorgen dat de ontvanger uw e-mail daadwerkelijk opent moet het onderwerp ze aanspreken, dus:
- prikkel de nieuwsgierigheid;
- biedt een duidelijk voordeel;
- voeg urgentie toe (binnen zoveel uur);
- houd de mail kort.
Filter van tijd tot tijd uw klantenbestand door klanten die niet reageren te vragen of ze nog subscriber willen zijn van uw nieuwsbrief. Verwijder klanten die hier niet op antwoorden. Breng uw klanten onder in bepaalde segmenten. Denk hierbij aan geslacht, locatie of bepaalde aankopen. Zo kunt u makkelijker persoonlijk aangepaste e-mails versturen.
Testen zorgt ervoor dat u weet wat wél of niet werkt
Om te weten wat wel en wat niet werkt, is testen belangrijk. Er zijn verschillende onderwerpen waarop getest kan worden zoals:
- Tekst inhoud
- Thema’s
- Onderwerp
- Oproep tot actie (Call to Action CTA)
Zo kunt u bijvoorbeeld de CTA opsplitsen en eventueel deeplinks gebruiken. U kunt de CTA op twee of drie plaatsen inzetten. U kunt de CTA ook in de vorm van een voetnoot of ‘PS’ plaatsen.
E-mail marketing komt niet zomaar tot stand
Goede, effectieve e-mail marketing komt niet zomaar tot stand, er komt heel veel bij kijken. Heeft u na het lezen van dit nieuwsartikel vragen of hulp nodig? Neem dan contact op met de e-mailmarketeers van Sloterplas Management. Zij hebben jarenlange ervaring met e-mailmarketing en helpen u graag.