Leestijd: 5 min

Begin 2019 goed met deze top 5 social media trends. Aanwezig zijn op social media is één, maar echt scoren via deze online kanalen kan nog een hele uitdaging zijn. Daarom hebben we 5 trends voor u uitgelicht, zodat u het nieuwe jaar wat social media betreft sterk kunt beginnen.

Trend 1: bouw het vertrouwen opnieuw op

Als we terugkijken op 2018 was het een crisisjaar voor social media. Facebook kreeg de wind van voren toen bleek dat de bescherming van persoonsgegevens niet optimaal was. X (voorheen Twitter) kreeg tegelijkertijd te maken met allerlei nepaccounts en social media kreeg in zijn algemeenheid te maken met vragen over privacy en ethiek. Het resultaat: dit schaadde het vertrouwen in social media bij zo’n 60 procent van de gebruikers. Belangrijk is dus om het vertrouwen opnieuw op te bouwen:

  • Richt u meer op het genereren van transparante en kwalitatieve betrokkenheid. Zo gaat Adidas de dialoog aan met kleinere doelgroepen, waardoor er communities worden gecreëerd.
  • Maak een merk-hashtag aan die is afgestemd op de waarden van de community. Zo heeft Herschel Supply Co de hashtag #welltravelled in het leven geroepen voor mensen die graag reizen. Deze hashtag wordt veelvuldig gebruikt door klanten en zo groeit het vertrouwen bij de rest!
  • Probeer niet alleen productaanbiedingen te posten. Laat gebruikers stemmen of hashtags gebruiken, gerelateerd aan uw producten/diensten.
  • Neem deel aan X (voorheen Twitter)-chats. Dit is een openbare discussie rondom een specifieke hashtag. Zoek een hashtag die bij uw onderneming past en doe mee!
  • Maak een Facebookgroep aan. U kunt uw bedrijfspagina op Facebook aanvullen met zo’n groep, die zich richt op nichemarkten en superfans. Laat ze met elkaar communiceren!
  • Maak gebruik van micro-influencers. Deze kunt u inhuren om uw product, dienst of bedrijf op een vriendelijke en vertrouwde manier te promoten.
  • Voer Q&A-sessies uit. Facebook Live is hier uitermate geschikt voor. U behandelt hierin de meest gestelde vragen van afgelopen periode.

Trend 2: zet Stories in

De nieuwe functie Stories van Facebook en Instagram, waar SnapChat ooit mee begon, is groeiende. Verhalen van een merk of persoon worden vaker gelezen/gezien dan een post op de tijdlijn. Deze ‘in-the-moment’ verhalen zijn dus ook voor uw bedrijf een goed idee!

We adviseren om eerst eens te experimenteren met Stories. Deel content en kijk hoe men erop reageert, vanuit die statistieken kunt u opschalen. Daarnaast is het van belang om onbewerkte verhalen te laten zien. Het moet ‘echt’ zijn! Als u speciale acties heeft, kunt u in Stories aangeven hoelang u de post wilt laten staan. Ook geldt bij Stories dat uw verhaal creatief moet zijn. Laat zien hoe een product wordt gebruikt, laat de kijker achter de schermen meegluren of creëer een vraag-en-antwoord-post. Hoe unieker, hoe beter!

Trend 3: gebruik advertenties

We hoeven u niet te vertellen dat we op social media in het pay-to-play-tijdperk zitten. Advertenties krijgen meer views dan de niet-betaalde posts. Dit komt door het vernieuwde algoritme, waarbij vooral Facebook de posts van vrienden en familie voortrekt. Als bedrijf moet u goed uw best doen om op de tijdlijn van uw doelgroep te verschijnen.

Eén of de vier Facebookpagina’s maakt gebruik van betaalde media. Dit aantal zal blijven groeien. Let op: als u alleen betaalde advertenties post en u er verder geen aandacht aan besteedt, dan zal de ROI (return of investment) laag zijn. Besteed dus aandacht aan AL uw posts! We geven u enkele tips:

  • Begrijp wat uw doelgroep wil en richt u daar op. U kunt bij alle socialmediakanalen targetten en dat is ontzettend aan te raden! Zorg daarnaast voor waardevolle content voor uw doelgroep.
  • Definieer uw doelen en lees uw statistieken uit. Dus: wat wilt u met uw posts bereiken en ziet u dit terug in uw statistieken? Zo niet, dan is het tijd voor optimalisatie.
  • Test eerst organisch en gebruik daarna de best presterende post als advertentie. Zo voorkomt u hoge kosten en een lage ROI.
  • Zodra er nieuwe functies zijn, gebruik die dan. Experimenteer en gebruik de statistieken om te optimaliseren.

Trend 4: winkelen op social media

Het is inmiddels mogelijk om op Facebook en Instagram direct een verkoop te sluiten, zonder het social media kanaal te verlaten. Vooral interessant voor de jongere (snelle) doelgroep. Even ter illustratie: Facebook’s Marketplace wordt in 70 landen door meer dan 800 miljoen mensen gebruikt. Integreer deze vorm van commercie dus in uw marketingstrategie om ervan te kunnen profiteren.

Voordat u producten via Instagram kunt verkopen, dient u een bedrijfsprofiel te hebben. Vervolgens kunt u uw product catalogus toevoegen aan Facebook, met bijvoorbeeld Shopify of BigCommerce. U kunt uw producten onder de aandacht brengen door ze te delen in een actie. Wissel verschillende afbeeldingen en video’s af om uw publiek nieuwsgierig en betrokken te houden. Een prijsvraag kan ook altijd goed werken om extra aandacht te genereren, zorg wel dat u zich houdt aan de spelregels en promotierichtlijnen van social media. Deze staan aangegeven op de website van het social media kanaal zelf.

Trend 5: messaging is hot

WhatsApp, Facebook Messenger, WeChat, QQ en Skype zijn dagelijks goed voor zo’n 5 miljard actieve gebruikers. De verwachting van de socialmediaconsument is dat u als bedrijf 24/7 bereikbaar bent. Dit kan door hier gebruik van te maken. We geven u enkele tips om dit in uw marketingstrategie te integreren:

  • Schakel Facebook Messenger in voor uw bedrijfspagina op Facebook. U kunt het programma automatisch antwoorden of begroetingen laten sturen. Daarnaast dient u, als de vraag een ander antwoord behoeft dan de vooraf ingestelde antwoorden, natuurlijk wel persoonlijk binnen een korte termijn (24 uur) antwoord geven.
  • Voeg plug-ins toe aan uw website die de klant naar de messenger-apps leiden.
  • Wanneer klanten uw merk op sociaal gebied bereiken, is het belangrijk om het gesprek van een openbare naar een privéruimte te verplaatsen. Op die manier kunt u persoonlijke gegevens, zoals telefoonnummers en adresgegevens opvragen om het eventuele probleem sneller op te lossen. Dit kan ook tijdrovende follow-up telefoongesprekken en e-mails terugdringen.
  • Ga aan de slag met het bouwen van uw eigen bot, zoals ManyChat, Chatfuel of Conversable.
  • Experimenteer met Facebook Messenger-advertenties. Vooral als uw doelgroep vaak messenger gebruikt, kan dit omzet opleveren.

De experts van Sloterplas Management

Bovenstaande trends kunt u na het lezen van deze blog in uw eigen marketingstrategie integreren. Twijfelt u nog of heeft u de expertise van een ervaren social media team nodig? Dan kunt u contact opnemen met Sloterplas Management, wij gaan graag voor en met u aan de slag!

Dit artikel delen

marketing adviseurs team van sloterplas management

Geschreven door: Marketingadviseurs

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat of antwoorden op al uw marketing vragen.

+31 (0)20 261 54 74

Neem contact op