Leestijd: 3 min

In december staan een aantal van onze belangrijkste feestdagen op het programma. De kerstdagen, sinterklaas en oud & nieuw. Met name voor webwinkels gericht op consumenten, is de decembermaand een absoluut hoogtepunt. Er wordt al snel zo’n twee tot drie keer meer omgezet ten opzichte van andere maanden.

Hoe kunt u uw social media op de juiste manier voorbereiden? Daar hebben we het in dit artikel over.

Stap 1: strategie rondom de feestdagen formuleren

Door concreet na te denken over wat u tijdens de feestdagen wilt bereiken, kunt u een strategie formuleren. Enkele voorbeelden:

  • Zichtbaarheid creëren
  • Meer omzet genereren
  • Zoveel mogelijk winst behalen
  • Speciale acties onder de aandacht brengen

Uw strategie rondom de feestdagen kan anders zijn dan de rest van het jaar. Is dit een tijd om nieuwe klanten te vinden? Wilt u extra omzet genereren? Meer winst door specifieke producten te verkopen? Of is er een andere doelstelling? Controleer of deze strategie bij uw overkoepelende strategie past en stem het af met collega’s.

Wilt u betaald adverteren via social media of maakt u gebruik van volgers die er al zijn? Ook dit neemt u mee in een concreet geformuleerde strategie.

Stap 2: feestelijk tintje als het om beeldmateriaal en visuals gaat

Met beeldmateriaal en visuals kunt u de juiste sfeer neerzetten. Ook video’s en muziek helpen daarbij. Maak een concrete planning waardoor u zeker weet dat dit soort zaken er op tijd zijn. Door al in oktober of november te focussen op de aankomende feestdagen, kunt u uw volgers langzamerhand warm maken. Dit noemt u een funnel. Als volgers er vervolgens klaar voor zijn om inkopen te doen, wordt er sneller aan uw merk gedacht.

Stap 3: planning maken of aanvullen

Met een social media planning kunt u concreet invulling geven aan uw strategie. Dit doet u door exact in te plannen op welke dag en rondom welk tijdstip posts gemaakt worden. Ook is er speciale software waarmee u posts inplant. Probeer te variëren en focus op het creëren van engagement, zo vergroot u het bereik. Daag volgers uit om een reactie te plaatsen, liken of content te delen. Dit kan door winacties en andere bekende trucs als concrete vragen waar ‘Ja’ of ‘Nee’ op geantwoord kan worden. Door dit vooraf goed in te richten kunt u hier in december de vruchten plukken. Deze planning kan op allerlei accounts worden ingezet. Pas een post aan als deze niet bij een kanaal past of als er optimalisaties te maken zijn waarmee een bericht beter aansluit op het specifieke platform. Platformen waar u uit kunt kiezen: Facebook, Instagram, Youtube, Pinterest, Snapchat, LinkedIn en TikTok. De grootste en meeste bekende vormen van social media in 2019.

Stap 4: monitoren en analyseren

Wat heeft u vorig jaar gedaan? Wat hebben uw concurrenten vorig jaar gedaan? Wat heeft wel gewerkt en wat heeft niet gewerkt? Door dit goed te analyseren, kunt u direct concrete posts bedenken of kopiëren en een bericht naar eigen smaak aanpassen. Uiteraard kan dit nooit één op één.

Tegelijkertijd is het belangrijk om in een planning ruimte te behouden voor optimalisaties, als u ziet dat bepaalde zaken niet werken, is het goed om daar aanpassingen in te doen. Ook op korte termijn, moet u hier flexibel in zijn. Analyseer in januari wat er goed en minder goed ging. Zo kunt u volgend jaar beter anticiperen.

Sloterplas Management en social media

Wij zijn gespecialiseerd in het benutten van social media. Rondom de feestdagen en de rest van het jaar! Wij weten precies wat er bij het runnen van een succesvolle campagne komt kijken. Ook kunnen wij meedenken over een strategie die bij uw business model past en helpen wij met het uitvoerende werk. Het voorbereiden en inplannen van posts. Wilt u meer weten over social media of andere kanalen waarmee u verkeer genereert? Neem contact op met Sloterplas Management. Onze experts helpen uw doelstellingen te behalen.

Dit artikel delen

marketing adviseurs team van sloterplas management

Geschreven door: Marketingadviseurs

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat of antwoorden op al uw marketing vragen.

+31 (0)20 261 54 74

Neem contact op