Leestijd: 4 min
Bedrijven zetten marketing automation in om hun (potentiële) klanten gerichter en meer gestructureerd te bereiken De definitie van marketing automation kunt u het beste als volgt omschrijven:
Marketing automation is een manier waarmee u (toekomstige) klanten enthousiast kunt maken met persoonlijke en bruikbare teksten (content). Dit met als doel om van huidige klanten loyale klanten te maken en van toekomstige klanten vaste klanten te maken.
In feite komt het erop neer dat u de juiste berichten, op het juiste moment, naar de juiste personen stuurt. Marketing automation is in te zetten om gerichte content te verspreiden op het juiste moment naar de juiste óf een bepaalde doelgroep. Het proces om ervoor te zorgen dat bestaande en potentiële klanten die informatie krijgen heet Funnel. Met marketing automation kunt u zowel marketing- als sales funnel uitvoeren. Hiermee worden klanten en potentiële klanten minder lastig gevallen.
Hoe kunt u marketing automation effectief inzetten
Marketing automation leent zich dan ook uitstekend om potentiële klanten te benaderen, maar marketing automation is en kan meer! Wanneer u marketing automation effectief wilt inzetten, is het nodig dat u het gedrag van uw klanten en potentiële klanten kunt volgen. Een tracking code is een stukje code dat u op uw website kunt plaatsen en die voor bezoekers onzichtbaar is. Door die tracking code op uw website te plaatsen, is het mogelijk om het aantal bezoekers van uw website te meten. Zo kan ook zichtbaar worden gemaakt welke pagina’s van uw website zij bezoeken. Voordat u start met het aanschaffen van een marketing automation tool is het goed om vast te stellen wat u van marketing automation verwacht? Het vaststellen en nastreven van doelstellingen is onmisbaar om marketing automation te laten slagen.
Marketing automation wat levert dat op?
De marketing markt verandert continu en klanten worden steeds veeleisender. Daardoor zijn klanten minder loyaal aan hun vaste leveranciers. Klantgedrag verandert, mensen zoeken online en nemen zelf beslissingen. Social media en tekst messages (berichtjes) gaan het e-mailverkeer langzaam maar zeker vervangen. Het aantal open e-mails dat werd verstuurd door bedrijven is in het afgelopen jaar al met een kwart afgenomen. Eén van de grootste voordelen van marketing automation is het feit dat de software en het nastreven en behalen van de doelstellingen u direct ondersteunen bij het realiseren van leads (potentiële klanten). Door marketing automation leert u meer over uw bezoekers, kunt u de communicatie met hen personaliseren met als uiteindelijke doel dat klanten (meer) bij u kopen. Door de kennis die u opdoet van uw klanten kunt u hen op het juiste moment van de juiste informatie voorzien!
Marketing automation wat kunt u ermee?
Wanneer u weet hoe en wanneer een (potentiële) klant uw website bezoekt en gebruikt, kunt u daarop inspelen. Zoals steeds weer terugkomt, draait goede marketing erom dat u uw klanten op het juiste moment voorziet van de juiste informatie. Allereerst worden bij marketing automation de (potentiële) klanten op basis van hun gedrag verdeeld. Zo ontstaan groepen klanten met vergelijkbare eigenschappen (Segmentatie). Sommige klanten zijn nu nog niet toe aan het doen van een aankoop. Om ervoor te zorgen dat ze dat in de toekomst wel zullen zijn kunt u deze groep voorzien van informatie die hen helpt bij hun keuze (Lead nurturing ofwel klant koesteren). Er kunnen repeterende processen geautomatiseerd worden bijvoorbeeld e-mails die worden verstuurd om klanten de weg te wijzen (Workflow automation ofwel werkstroom automatisering). De informatie die de klant ontvangt kan worden afgestemd op interesse en behoefte (content personalisering).
De klant is nog altijd koning
Met marketing automation leert u het (aankoop)patroon van klanten herkennen. U kunt hierdoor beter inspelen op behoeftes van uw (potentiële) klanten. Met marketing automation hoeft u niet alles handmatig te analyseren. U kunt direct inspelen op de behoefte van de klant en informatie verstrekken waar naar deze op zoek is. U kunt dit doen in de vorm van realtime upselling, cross selling of deep selling. De rest van het klantenbestand wordt hiermee niet lastig gevallen. Met marketing automation kunt u uw klantenbestand en uw potentiële klantenbestand (prospects) automatisch op orde houden. Zo is de kwaliteit van uw klantenbestand altijd gewaarborgd. Marketing en sales kunnen worden gekoppeld waarmee niet alleen sales wordt voorzien van potentiële klanten, maar waarmee u ook deze klant tijdens het hele proces kan volgen. Door de klant te volgen en op het juiste moment te voorzien van informatie voelt de klant zich koning!
Wilt u ook de voordelen van marketing automation?
Wilt u ook de voordelen van marketing automation, maar heeft u geen idee waar u moet beginnen of wie dat binnen uw bedrijf moet gaan oppakken? Neem dan eens contact op met Sloterplas Management. De deskundige medewerkers zijn specialisten in management en advies. Het maakt niet uit of u een kleine of startende ondernemer bent of een grote organisatie heeft. U kunt bij Sloterplas Management altijd terecht met uw vragen over marketing automation. Zij kunnen het hele proces eventueel voor u beginnen en, als u dat wenst, ook onderhouden.