Leestijd: 4 min

Steeds meer wordt het belang van contentmarketing ingezien. Bij succesvolle bedrijven schieten functieprofielen en contentfuncties als paddenstoelen uit de grond. Wilt u weten wat contentmarketing omvat en of de technieken die hierbij horen ook voor uw business positieve effecten kunnen opleveren? Wij leggen u in dit artikel graag de mogelijkheden en kansen uit die u kunt creëren door middel van contentmarketing.

Waarom contentmarketing zo belangrijk is voor bedrijven

Contentmarketing is het creëren, publiceren en promoten van relevante en boeiende informatie over uw bedrijf, diensten, producten en alles wat daarmee samenhangt. Contentmarketing is al jaren geleden in het leven geroepen om de doelgroep te kunnen benaderen en hen zo op de hoogte te kunnen houden van ontwikkelingen in en rondom de desbetreffende onderneming. Denk hierbij aan bijvoorbeeld magazines en nieuwsbrieven. Vandaag de dag wordt contentmarketing uiteraard niet meer enkel op papier uitgevoerd, maar ook veelvuldig online toegepast. Ondanks deze manier van marketing niet direct en op het eerste gezicht gericht is op verkoop, maar op het versterken van relaties met klanten, wordt de omzet door goede contentmarketing strategieën absoluut bevorderd.

De juiste combinatie tussen content producenten en content ontvangers

De komst van het internet en vooral de ontwikkelingen op social media gebied heeft ervoor gezorgd dat eigenlijk iedereen contentproducent is geworden. Door de overvloed aan boodschappen, berichtjes, opmerkingen en mededelingen die online de lucht in geslingerd worden moet u als ondernemer dus extra uw best doen om op te vallen. Het alleen adverteren in kranten, op de radio en televisie voldoet niet meer. De berichtgeving die u doet moet bovendien pakkend, interessant en op de juiste manier getoond worden. Content ontvangers bepalen namelijk in steeds grotere mate zelf wat zij willen ontvangen en lezen. Op elk moment en in iedere situatie kunnen de content ontvangers ofwel uw potentiële nieuwe klanten informatie raadplegen. Zij lezen wat ze willen lezen en ze onthouden, delen en liken hetgeen wat hen aanspreekt.

Waarom komt contentmarketing aan bij uw doelgroep?

Een goed voorbeeld van de verschuiving die plaatsvindt op het gebied van marketing is de reclame op tv. Het overgrote deel van de tv kijkers gaat sappen, de smartphone checken, een hapje en drankje regelen of zet het geluid zacht als het reclameblok is gestart. Momenteel blijft nog maar 17% van de mensen daadwerkelijk kijken naar een reclameblok. Goede contentmarketing daarentegen biedt op het juiste moment relevante informatie of vermaak, deze manier van reclame maken wordt daarom niet als hinderlijk maar als nuttig beschouwd. Mensen lezen namelijk precies waarnaar ze op zoek zijn.

Contentmarketing is een specialistische taak

U begrijpt inmiddels wel dat de taken en technieken die contentmarketing omvatten niet simpel zijn. Met persoonlijke contentmarketing maakt u uw onderneming uniek en relevant voor de juiste doelgroep. Het zenden van informatie alleen is niet voldoende. Als uw onderneming de doelgroep namelijk actief benadert met de verkoop van een product of dienst, dan ervaart men dit als opdringerig. Het is de kunst om ervoor te zorgen dat uw klanten zelf naar uw onderneming toe komen. Dit kan uitstekend bewerkstelligt worden door het op een professionele manier inzetten van contentmarketing technieken. Als potentiële klanten zoeken op het internet naar informatie over een bepaald onderwerp dat met uw onderneming te maken heeft, dan dient de relevante content te verschijnen die u heeft geplaatst. De juiste content zorgt voor meer websitetraffic en een hogere SEO positie.

Waarom contentmarketing effectiever is dan betaalde media

Veel bedrijven maken gebruik van advertentie platforms zoals Google Ads. Een goede keus als u snel op de eerste plaats in de zoekmachines wilt staan. Kiest u ervoor om gebruik te maken van deze betaalde media, dan is het verstandig om ook hiervoor een professional in te zetten. Uw advertentiekosten kunnen bij een verkeerde plaatsing namelijk hoog oplopen zonder het gewenste resultaat. Daarbij moet u zich realiseren dat wanneer u stopt met betaald adverteren en het advertentieplatform uitschakelt, uw website ook direct weer van de radar verdwijnt als u niet ook aan contentmarketing doet.

Een combinatie van contentmarketing met betaalde media zorgt voor een vliegende start

Een combinatie van betaalde media met contentmarketing kan, mits dit op de juiste manier gedaan wordt, uw omzet aanzienlijk laten stijgen. Zo kunt u bijvoorbeeld de betaalde media inzetten om de aandacht te trekken. Via een link naar uw website of een speciaal ingerichte landingspagina, krijgen de bezoekers vervolgens precies de juiste content te zien. Content waarnaar ze op zoek waren die hen verleid tot het aanvragen van een offerte, het kopen van een product of het afnemen van een dienst. Tevreden klanten laten een review achter of bevelen uw dienst of product aan bij anderen. Zo ontvangt u vervolgens ook weer meer bezoeker op uw website.

Contentmarketing is geen eendagsvlieg

Contentmarketing wordt alsmaar belangrijker. Het sluit perfect aan op de consumenten van vandaag de dag en is daarbij niet opdringerig of irritant. Uiteraard moet u ervoor zorgen dat de teksten die u schrijft uniek en geloofwaardig zijn. Het is de kunst om de content te verspreiden over de juiste kanalen en op het juiste moment. Onze marketeers weten als geen ander hoe zij een goed marketingplan opzetten en hierbij contentmarketing implanteren. Aan de hand van deze informatie schrijven zij perfect aansluitende content en plaatsen deze op de juiste plek. Zij weten wat de beste manier is om uw doelgroep te benaderen en uw bezoekers en omzet te doen stijgen. Nog een groot voordeel is dat u als ondernemer geen omkijken meer heeft naar uw website, alles loopt op rolletjes en u kunt zich richten op belangrijkere werkzaamheden.

Dit artikel delen

marketing adviseurs team van sloterplas management

Geschreven door: Marketingadviseurs

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat of antwoorden op al uw marketing vragen.

+31 (0)20 261 54 74

Neem contact op