Leestijd: 4 min

Bent u van plan om YouTube te implementeren in uw online marketingstrategie? Goed plan, want video scoort lekker! Toch is het geen kwestie van een film maken, online zetten en omzet binnenhalen, want met 50 miljoen contentmakers is het lastig om op dit sociale medium op te vallen. Mocht u de uitdaging aan willen gaan, dan kan dit artikel met een handig overzicht van tips en tricks u zeker helpen om YouTube als marketingtool in te zetten.

YouTube bedrijfskanaal

Voordat u überhaupt kunt starten met videocontent, heeft u een Google-account nodig. Vanaf daar kunt u een YouTube bedrijfskanaal aanmaken. Als u kiest voor een merkaccount, kunnen meerdere beheerders aan het YouTube-kanaal werken. Een aanrader voor bedrijven, want er zijn zo’n twee tot drie mensen nodig om een goed kanaal te maken en te onderhouden. Via een zoekopdracht in Google kunt u een handig stappenplan vinden. Hierin wordt precies aangegeven hoe u een YouTube bedrijfskanaal aanmaakt.

Wanneer uw YouTube-kanaal is aangemaakt, kan de fun beginnen! Het is verstandig om te starten met twee of drie video’s die u al heeft voorbereid. Denk aan een algemene bedrijfsfilm, een kijkje in de keuken en een video met speciaal thema, zoals een bedrijfsuitje of -training. Vanaf het online gaan van die video’s, kunt u aan de hand van de statistieken zien wat wel en niet werkt. Op die manier kunt u uw filmmateriaal gaan optimaliseren.

Meten is weten

Via het tabblad Analytics in uw YouTube-account kunt u alle statistieken zien, zoals aantal weergaves van de video, gemiddelde weergavetijd, gegenereerde inkomsten, demografische gegevens en de interactiesnelheid tussen video’s. Meten is weten! Door de statistieken te analyseren, kunt u erachter komen wanneer de video’s het beste worden bekeken, wat voor reacties er worden achtergelaten, wat de gemiddelde leeftijd van de kijkers is en welke soort video het beste aanslaat. Waardevolle gegevens om uiteindelijk hoger te scoren in YouTube!

Het is niet alleen van belang om inzicht te krijgen in uw publiek, u wilt ook weten wie uw concurrentie is en wat zij doen. Een competitieve analyse is essentieel als u andere bedrijven in uw niche op YouTube wilt overtreffen. De meeste informatie hierover is heel makkelijk te verkrijgen via hun kanalen. Blader dus door de YouTube-kanalen van uw concurrenten en noteer welke video’s het best en het slechtst worden bekeken. Op die manier krijgt u inzicht in wat uw publiek ook graag (en juist niet graag) zou willen zien. Handig om te gebruiken voor uw eigen inhoudsstrategie! ‘Beter goed gejat, dan slecht bedacht’, en uiteraard geeft u uw eigen draai aan de content die u aan de hand van deze informatie gaat maken.

Leer van topkanalen

Naast bovenstaande analyses is het belangrijk om naar uw eigen YouTube-gebruik te kijken. Wanneer bekijkt u iets op dit sociale medium, wat kijkt u dan en bij welke topkanalen komt u steeds weer terug? Wanneer u aandacht besteedt aan uw favoriete YouTubers, leert u de juiste technieken om een hogere betrokkenheid en meer volgers te genereren.

Zelfs als deze kanalen niet binnen de omgeving van uw bedrijf passen, kunt u nog steeds veel leren van de manier waarop de video’s worden tentoongesteld. Wat werkt voor zo’n kanaal, kan ook voor uw eigen kanaal werken! Probeer het gewoon.

Zet SEO in

Wanneer u uw video’s aan de hand van de informatie die u heeft gekregen via bovenstaande manieren heeft geoptimaliseerd, is het tijd om de SEO (Search Engine Optimization) door te voeren. Op YouTube wordt, net zoals in Google, gezocht naar video’s door middel van bepaalde zoekwoorden (u kunt hiervoor de gratis zoekwoordenplanner van Google Ads gebruiken). We hebben enkele tips voor een goede SEO verzameld:

Een goede en relevante titel. Deze moet aanspreken en zoekwoorden bevatten die met uw video te maken hebben.
YouTube-videotitels kunnen maximaal 70 tekens bevatten. Houd u aan zo’n 60 tekens, zodat uw titel niet per ongeluk wordt afgesneden op de zoekpagina’s.

Maak een aansprekende thumbnail. U kunt bij het uploaden van de video kiezen voor een stilstaande miniatuur. Het advies is om een eigen aangepaste afbeelding te maken, omdat dit meer opvalt!

  • Zorg dat de video-omschrijving kort en krachtig is. Gebruik ook hier weer relevante zoekwoorden. Vergeet niet om de links naar uw website en andere social media-accounts plus hashtags (maximaal 15 stuks) toe te voegen.
  • De omschrijving van de video mag maximaal 5000 tekens bevatten. Waarschijnlijk heeft u er minder nodig.
  • Voeg kaarten, bumperadvertenties en watermerken toe. Dit zijn aanklikbare CTA’s die u aan uw YouTube-video’s kunt toevoegen. Ze zijn effectief omdat ze relatief onopvallend zijn en minimale onderbrekingen in de kijkervaring bieden.

YouTube = televisie

Inmiddels kunt u door bovenstaande tips en tricks een aantal goed geoptimaliseerde video’s voor uw publiek maken. Zodra u dat heeft gedaan, is het tijd om online te gaan! Wees u ervan bewust dat YouTube als platform bijna net zo populair is als televisie. Veel van uw abonnees zullen uw YouTube-kanaal behandelen als een tv-station, gebruik het daarom ook op die manier. Hoe? Door video’s op vaste tijden en dagen te delen. Zorg er daarnaast voor dat u voldoende content heeft om uw publiek te blijven voeden. U kunt de YouTube-video’s vooraf uploaden en plannen vanuit de Creator Studio. Zo weet u zeker dat u uw afspraken op YouTube nakomt.

Aan de slag

Nu bent u klaar om YouTube als marketingtool in te zetten. Wees niet bang, maar probeer het gewoon. Met vallen en opstaan leert u het snelst. Zorg dat u bovenstaande tips doorvoert en blijf consistent met uw content. Wanneer u een goede basis heeft staan, kunt u gebruik gaan maken van YouTube advertising of een influencer in de hand nemen die via video uw bedrijf op een onopvallende manier promoot.

Hulp nodig bij de opstart van uw YouTube-kanaal of wilt u extra informatie om nog meer volgers te genereren? Neem contact met ons op, we gaan graag voor u aan de slag!

Dit artikel delen

marketing adviseurs team van sloterplas management

Geschreven door: Marketingadviseurs

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat of antwoorden op al uw marketing vragen.

+31 (0)20 261 54 74

Neem contact op