Leestijd: 4 min

Heeft u een website met producten of diensten? Dan is het belangrijk dat (potentiële) klanten die website ook kunnen vinden. Er zijn verschillende manieren waarmee u de vindbaarheid van uw website kunt vergroten. De snelste en meest efficiënte manier is adverteren via internet. Dat doet u met Google Ads. Dit is een goede plek om te starten met uw online marketingstrategie, omdat Google Ads verreweg het grootste online-advertentie platform bezit.

Wat is Google Ads eigenlijk?

De term Google Ads of Google Ads wordt steeds vaker gebruikt. Maar wat is Google Ads nu eigenlijk? Google Ads of Google Ads is het advertentie programma van Google. Met dit advertentie programma kunt u adverteren in de zoekresultaten van Google. Het is de bedoeling om specifieke woorden (zoektermen) te gebruiken waarop uw doelgroep u kan opzoeken. Wanneer u gebruikmaakt van Google Ads kunt u ervoor zorgen dat uw website als advertentie verschijnt op het moment dat iemand op die woorden zoekt op Google. Buiten deze reclamecampagne via Google Ads kunt u gebruikmaken van meerdere soorten Ads campagnes.

Een handige Google Ads checklist

Het makkelijkst kunt u een Google Ads campagne starten met een Google Ads checklist die er als volgt uit zou kunnen zien:

  1. Start met het vaststellen van doelen
  2. Bepaal het budget van uw Ads campagne
  3. Kies de Ads campagne die bij uw bedrijf past
  4. Meet de effectiviteit van uw Ads campagne
  5. Zoek naar de juiste zoekwoorden voor uw Ads campagne
  6. Geef ook aan welke woorden niet mogen worden gebruikt; de zogeheten uitsluitingswoordenlijst
  7. Schrijf of laat uw advertentie schrijven

1.    Start met het vaststellen van doelen

Voor een goede Google Ads campagne is het stellen van doelen belangrijk zoals:

  • Wat wilt u bereiken met uw campagne?
  • Hoe wilt u dat uw campagne eruit komt te zien?
  • Welke doelgroep wilt u aanspreken?
  • Wat voor soort advertenties wilt u plaatsen?

Het is dus belangrijk dat u weet wat u wilt bereiken, want alleen dan kunt u doelgericht te werk gaan. Het doel dat u wilt bereiken moet dan ook zo duidelijk en efficiënt mogelijk worden geformuleerd. Hierbij helpt het niet dat u zegt; ‘beter presteren dan mijn concurrenten’. Als u beter wilt presteren moet u aangeven op welk vlak u beter wilt presteren dan uw concurrenten. Schrijf uw doel of doelen op en geef aan welke prioriteit elk doel heeft. Doelen kunnen bijvoorbeeld zijn:

  • Uw omzet verhogen
  • Meer bezoekers op uw website krijgen
  • Uw naamsbekendheid vergroten

2.    Bepaal het budget van uw Ads campagne

U kunt bij Google Ads een maximum bedrag opgeven per dag, per maand of per advertentie. Het is wel belangrijk om het adverteer model dat het beste past bij uw campagne vast te stellen. Welk model dat is, zal afhangen van het doel dat u wilt bereiken en van het type advertentie dat u in gedachten heeft.

3.    Kies de Ads campagne die bij uw bedrijf past

Er bestaan meerdere typen Google Ads campagnes. Het soort campagne dat wordt gekozen bepaald waar gebruikers uw advertentie kunnen zien.

4.    Meet de effectiviteit van uw Ads campagne

Om te weten of een campagne werkt zult u ook moeten meten wat de effectiviteit is van uw campagne. Daarom is het verstandig enkele meetcodes op uw website te plaatsen. Zo kunt u precies bijhouden wat werkt en wat nog verbeterd kan worden. Natuurlijk zou u die meetcodes zelf kunnen plaatsen maar dat vergt wel wat inzicht. Het is ook mogelijk die meetcodes te laten plaatsen door een expert van Sloterplas Management.

5.    Zoek naar de juiste zoekwoorden voor uw Ads campagne

Om een goede reclamecampagne op te zetten is het nodig om de juiste zoekwoorden vast te stellen. Dit moeten zoekwoorden zijn die relevant zijn voor uw website. Deze zoekwoorden worden verwerkt in uw advertentie. Wanneer u geen idee heeft wat uw doelgroep is of naar welke woorden deze groep zoekt dan kunt u beter eerst hiernaar onderzoek laten uitvoeren. Daarbij kunnen de specialisten van Sloterplas Management u helpen en adviseren.

6.    Geef ook aan welke woorden niet mogen worden gebruikt; de zogeheten uitsluitingswoordenlijst

Net zo goed als uw website voorzien moet zijn van de juiste zoekwoorden, is het ook belangrijk om te bekijken welke woorden u niet wilt plaatsen op uw website. Woorden die niets te maken hebben met het product of de dienst die u verkoopt, kunt u beter niet plaatsen. De woorden die niet mogen worden gebruikt, komen op een uitsluitingswoordenlijst. Verkoopt u bijvoorbeeld keukenbenodigdheden, dan moet u geen woorden als huur en lease gebruiken. Wilt u hier meer over weten, dan kunt u bij Sloterplas Management om advies vragen.

7.   Schrijf of laat uw advertentie schrijven

Wanneer u precies weet hoe uw advertentie eruit moet komen te zien, dan kunt u zelf uw advertentietekst schrijven. Deze moet wel duidelijk, wervend en aantrekkelijk zijn, zodat er zoveel mogelijk mensen op uw advertentie zullen klikken. Meerdere variaties van dezelfde advertentietekst is aan te raden. Vindt u het lastig om advertentieteksten te maken? Dan kunnen de experts van Sloterplas Management u hierover adviseren. Zo kunnen ze u ook helpen met het toevoegen van allerlei handige extensies, zoals een prijs extensie of een promotie extensie.

Voordat uw Google Ads campagne live gaat, moet u nog enkele zaken instellen zoals:

  • Op welke apparaten u de advertenties wilt weergeven?
  • Welke doelgroep wilt u bereiken?
  • U moet een budget invullen.
  • Geef aan hoe vaak en op welk tijdstip u uw advertentie wilt laten zien.

U ziet dat een Google Ads campagne opzetten veel tijd kost en dat er ook enige kennis voor nodig is. Heeft u de kennis en de tijd hier niet voor? Neem dan vrijblijvend contact op met Sloterplas Management en zij helpen u graag met het opzetten van uw Google Ads campagne.

Dit artikel delen

marketing adviseurs team van sloterplas management

Geschreven door: Marketingadviseurs

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat of antwoorden op al uw marketing vragen.

+31 (0)20 261 54 74

Neem contact op