Verschillende marketing vormen
Reclame maken wordt al vele honderden jaren gedaan. Eerst mondeling, vanaf 1870 op affiches en vanaf 1967 ook op tv. Dit is in feite allemaal Marketing, zeker de mond-tot-mondreclame omdat ervaringen van klanten wordt gedeeld met andere potentiële klanten. Andere Marketing vormen zijn:
- Direct Marketing; het sturen van een mailing per post
- Tele Marketing; klanten telefonisch benaderen met een aanbieding
- Print Marketing; adverteren in folders, tijdschriften, boeken of kranten
- Online Marketing: via online reclame een website of aanbod promoten
- E-mail Marketing; via e-mail een product promoten of een nieuwsbrief sturen
- Social Marketing; sociale media inzetten voor marketingdoelstellingen
- Affiliatie Marketing; mensen die in ruil voor commissies online actief producten en diensten promoten van adverteerders.
Bij Marketing draait alles om strategie en het maken van een marketingplan
Wilt u succesvol zijn in Marketing dan is het nodig om hiervoor zorgvuldig een marketingstrategie uit te stippelen voor de lange termijn en voor de korte termijn een marketingplan te maken. De strategie bepaalt u voor enkele jaren waarbij u in het Marketingplan uitgebreider ingaat op het hoe, wat, wie en wanneer! Bijvoorbeeld hoe gaat u reclame maken, hoeveel geld trekt u hiervoor uit, via welke kanalen gaat u die reclame delen en wat is het doel dat u hiervoor stelt!
U moet de marketingstrategie zien als een stip op de horizon waar u naar toe wilt en het marketingplan als de weg daarnaartoe. Een succesvolle marketing kan dus alleen met een zorgvuldig uitgestippelde marketingstrategie. Hierbij is het van belang om te onderzoeken welke doelgroepen het interessantst zijn voor uw product of dienst en hoe deze doelgroep het beste kan worden benaderd. De juiste tijd van benaderen is ook erg belangrijk evenals het proberen om de interesse van klanten op te wekken. Vragen die vaak worden gesteld en waar op een antwoord moet worden gezocht zijn:
- Hoe kunnen we de campagne meetbaar maken
- Wat werkt er voor uw doelgroep (en wat niet?)
- Wat werkt er voor het product of de dienst
- Hoe besteedt u uw marketingbudget zo goed mogelijk
Tevreden klanten lopen niet weg. Hoe kunt u uw klanten tevreden houden? Hiervoor zijn drie dingen belangrijk:
- Laten merken dat u naar uw klanten luistert (ondersteuning)
- Zorgen voor een goed product of dienst (kwaliteit)
- Zorgen voor een goede dienstverlening (oplossing)