MarketingNieuws

Marketing automation voor uw webshop

Door 19 mei 2019 Geen reacties
SLPM-marketing-automation

We zien nog te vaak dat ondernemers omzet mislopen als het gaat om hun webshop. Zonde, want vaak komt dit omdat er niet op de juiste manier (of helemaal geen) gebruik wordt gemaakt van marketing automation. Herkent u zichzelf hierin? Lees dan dit blog van Sloterplas Management met praktische tips en tricks en zet vandaag al marketing automation in voor uw webshop!

Start bij de customer journey

Marketing automation is het gebruikmaken van verschillende geautomatiseerde systemen om leads/prospects aan uw bedrijf te binden en ze door de customer journey te gidsen. Dit doet u door op het juiste moment de juiste informatie te sturen naar de (potentiële) klant: met als doel deze te laten converteren. Als u geen goede inzichten heeft in uw webshop en de customer journey, is marketing automation lastig in te zetten. Daarom is het van belang dat u:

  • weet welke reis de klant maakt als deze een product in uw webshop koopt;
  • op de hoogte bent van de meest verkochte producten;
  • inzicht heeft welke producten vaak samen worden gekocht;
  • weet waarom iemand terugkeert naar uw webshop voor een nieuwe aankoop;
  • weet waarom iemand afhaakt op uw webshop;
  • weet hoe uw doelgroep zich definieert.

Door het analyseren van diverse statistieken, zoals die van Google Analytics, kunt u een goed antwoord vinden op bovenstaande vragen. Zodra u dit goed in beeld heeft, kunt u marketing automation inzetten. Zo krijgt u controle over de klantreis en kunt u de klantwaarde verhogen.

Bedank uw klant

Wanneer een klant voor het eerst iets in uw webshop heeft gekocht, is het goed om deze even te bedanken. Dit kan door middel van een e-mail met bijvoorbeeld een kortingscode voor het eerstvolgende bezoek. Hiermee geeft u aan dat u het waardeert dat de klant bij u heeft gekocht en geeft u direct aanleiding om nog eens terug te komen.

Een automation als deze is vrij simpel op te zetten. Zorg dat er een directe koppeling is tussen uw marketing automation systeem en het e-commerce systeem dat u gebruikt voor uw webshop. Heeft u nog geen marketing automation systeem, dan kunt u bijvoorbeeld kiezen voor ActiveCampaign, MailChimp of Hubspot. Deze geven zelf aan of en hoe u kunt integreren met uw webshop.

Een extra zetje

Niet elke webshopbezoeker koopt direct iets. Dat hangt ook af van de prijs van uw producten. Bij duurdere producten, denkt de klant over het algemeen langer na. Soms is het alleen ‘kijken, kijken en niet kopen’. Soms wordt er wel gebruik gemaakt van het winkelmandje, maar verlaat uw bezoeker de webshop zonder te betalen. Deze groep heeft vaak maar een klein extra zetje nodig tot het doen van een aankoop.

In dit geval kunt u ook heel goed marketing automation inzetten. Op basis van belangrijke pagina’s die men heeft bezocht of uit informatie uit uw e-commerce systeem, kunt u deze groep persoonlijk benaderen. Laat bijvoorbeeld een mail sturen om het artikel dat is bezocht nogmaals onder de aandacht te brengen. Of herinner uw potentiële klant dat het winkelmandje is verlaten zonder dat er daadwerkelijk een bestelling is gedaan.

Deze mail kunt u het beste een uur na het verlaten van de webshop versturen. Zo voorkomt u dat de mail tijdens het betaalproces al wordt gestuurd.

Interesse aanwakkeren voor andere producten

In uw webshop biedt u waarschijnlijk al gerelateerde producten aan. Denk aan:

  • een verfkwast bij verfblikken;
  • een oplader bij een mobiele telefoon;
  • een lens bij een fotocamera;
  • een bijpassende bodylotion bij parfum.

En ga zo maar door. U kunt marketing automation inzetten om deze producten ook aan te bieden bij de klant. Hiermee geeft u aan dat u nog meer artikelen in de webshop heeft, waar de klant wellicht interesse in heeft. Niet alleen een kans om meer omzet te genereren, u helpt de klant ook met deze informatie!

Aan de slag met marketing automation

Marketing automation klinkt misschien ingewikkeld, maar de meeste systemen zijn vrij eenvoudig te koppelen aan een webshop. Wel is het belangrijk dat u alle automations goed checkt, voordat u deze live zet. Zo voorkomt u dat er onnodige of foutieve mails worden gestuurd naar uw (potentiële) klanten. Daarmee voorkomt u irritatie bij deze doelgroep! Houd ook het uitschrijfpercentage goed in de gaten: dit is een prima manier om te zien of uw automation werkt of juist een averechts effect heeft.

Heeft u hulp nodig bij het koppelen van uw webshop en een marketing automation systeem? Of wilt u extra tips over hoe u effectieve marketing automation opzet? Neem dan contact met Sloterplas Management op. Onze experts helpen u graag uw doelstellingen te behalen.

Reactie plaatsen