SLPM-marketing-onderneming-opzetten

Marketing en communicatie als belangrijk onderdeel

Bij het leiden van een MKB-bedrijf behoren tal van zaken, zoals het beheren van de administratie, het invullen van diverse strategieën en de commerciële doelstellingen behalen. Maar ook marketing en communicatie zijn belangrijke pijlers waar een MKB-bedrijf zich op moet richten om te kunnen groeien. Sloterplas Management heeft professionals in huis die u op dit gebied kunnen ondersteunen.

Dit is marketing en communicatie

Marketing en communicatie is een breed begrip en een complex gebied. Het omvat alle middelen waarmee uw bedrijf communiceert met doelgroepen en heeft als doel om de diensten en/of de producten te promoten, om op die manier meer conversies te behalen. Marketing is het bedenken, waarderen, promoten en verspreiden van ideeën, goederen en diensten en communicatie is de manier waarop deze ideeën worden overgebracht.

Er zijn verschillende vormen van marketingcommunicatie, zoals off- en online reclame, sponsoring en e-commerce. Deze hebben alledrie een ander doel. Off- en online reclame, zoals een spotje op televisie of een advertentie op Facebook, is vooral belangrijk bij het promoten van een product bij de doelgroep. Hiermee kan het gedrag van de consument worden veranderd, waardoor daadwerkelijke conversies worden gedaan. Sponsoring heeft als doel om naamsbekendheid te creëren, maar ook om te laten zien dat het bedrijf midden in de samenleving staat. Hiermee kan de gedachtegang over een organisatie op een positieve manier worden beïnvloed. E-commerce richt zich vooral op webwinkels, denk dan aan bijvoorbeeld een e-mail die de klant ontvangt met een kortingsbon die hij/zij kan besteden bij een online winkel.

Marketingstrategie

Om marketing en communicatie binnen uw bedrijf zo goed mogelijk te laten verlopen, is er een marketingstrategie nodig. Daarin staat wat het gewenste doel is, hoe en door wie dit wordt bewerkstelligd, met welk budget, voor welke doelgroep en met welke mediasoort. Bij een commerciële strategie horen diverse theorieën, zoals de SWOT-analyse en de confrontatiematrix. Met behulp van deze middelen kunnen zwakten, sterkten, bedreigingen en kansen inzichtelijk worden gemaakt en belangrijke vragen hierover worden beantwoord. Als de strategie als een huis staat, is het tijd om naar buiten te treden met een vorm van marketingcommunicatie. Dit kan een enkele radiospot of juist een groot crossmediaal project zijn, waarbij internet, print en televisie elkaar versterken. Hoe en wat het beste bij u en uw MKB-bedrijf past, kan een specialist op dit gebied voor u vaststellen. Onze senior marketing adviseurs en managers helpen u graag bij het ontwikkelen van de juiste marketingcommunicatie voor uw bedrijf, zodat gestelde doelen daadwerkelijk kunnen worden behaald.

Offline en online marketing

Naast marketing en communicatie, kunnen de specialisten van Sloterplas Management u ook ondersteunen op het gebied van offline en online marketing. U heeft vast weleens gehoord van de termen SEO, SEA, CRO en EMM. SEO zal de meest bekende zijn, want dat staat voor het optimaliseren van de vindbaarheid van uw bedrijf op zoekmachines, zoals Google.

SEO is niet meer weg te denken in de online marketing van bedrijven. Zodra dit niet wordt gedaan of niet op de juiste wijze wordt gedaan, gaan uw concurrenten er met uw klanten vandoor. Daarom is het belangrijk om een SEO-expert naar uw webteksten te laten kijken, omdat die precies weet waar de knelpunten in uw website zitten, waardoor u niet of nauwelijks (of nog erger; onder de verkeerde zoekwoorden) vindbaar bent.

SEA staat voor zoekmachine-adverteren. Dit betekent dat er advertentieruimte wordt ingekocht door middel van bieden in een veiling op zoektermen. Vaak wordt er afgerekend per klik op de advertentie. De marketingexperts van Sloterplas Management werken met Google AdWords. Bovendien zijn we een gecertificeerde Google Partner, wat inhoudt dat onze marketeers gespecialiseerd zijn in SEO, zoekmachinemarketing, websiteontwikkeling, online adverteren en algemene marketing. Door ons lidmaatschap komen we in aanmerking voor promotieaanbiedingen, waar u als klant weer van profiteert!

CRO staat voor Conversion Rate Optimization en is een cruciaal onderdeel binnen digitale marketing. Met CRO kunnen onze specialisten het conversiepercentage van een website verbeteren, waardoor uit hetzelfde aantal bezoekers meer conversiedoelen kunnen worden behaald. Zo’n doel kan bijvoorbeeld inhouden dat een bezoeker naar een speciale landingspagina gaat, dat er een contactformulier wordt ingevuld of dat iemand een product online koopt.

EMM is de afkorting voor Enterprise Marketing Management en wordt gebruikt om de end-to-end processen te beheren, zo wordt het mogelijk dat bedrijven en klanten kunnen deelnemen aan een realtime marketingcampagne. Het doel van de inzet en het gebruik van EMM is om zowel de efficiëntie als de effectiviteit van marketing te verbeteren, de kosten te verminderen en de marketingprocessen te standaardiseren. De customer experience wordt hiermee vergroot, waardoor (potentiële) klanten zich beter en meer met uw bedrijf of uw merk identificeren.

Laten we starten!

Marketing en communicatie is een zeer belangrijk onderdeel om uw MKB-bedrijf door te kunnen laten groeien. Maar vergis u niet, het is een complex gebied, waarin ook veel mis kan gaan. Daarom adviseert Sloterplas Management om een marketing- en communicatie-expert in te huren om u op dit gebied te ondersteunen. Onze marketeers zijn internationaal gecertificeerd en kunnen eventueel ook de volledige marketing en communicatie op zich nemen, om u te ontzorgen. Laten we starten! Wilt u eerst een intakegesprek voordat u een expert inhuurt? Geen probleem! Bel ons op +31 (0)20 261 54 74 of stuur een e-mail naar info@sloterplas-management.nl.

Geen reactie's

Geef een reactie