Conversie Optimalisatie (CRO)

Heeft u een goede website, maar blijven de offerteaanvragen uit of wordt uw bedrijf minder gebeld dan u had verwacht? Dan kan conversie optimalisatie uitkomst bieden. Door kritisch naar uw website te kijken en knelpunten zichtbaar te maken, kunt u deze gaan optimaliseren en potentiële klanten verleiden om te converteren.

Conversie optimalisatie houdt in het kort in:
• De teksten dienen van hoge kwaliteit te zijn.
• De teksten zijn voorzien van belangrijke zoekwoorden.
• De afbeeldingen en andere visuals moeten aanspreken.
• De call-to-actions zijn zo geplaatst dat ze de bezoeker verleiden om contact op te nemen met de onderneming.
• De website is gebruiksvriendelijk en snel.

Waardevolle informatie via Google Analytics

Conversie optimalisatie begint met een gedegen onderzoek. Hoewel iedere ondernemer graag snel resultaten boekt, is het bij conversie optimalisatie ook een kwestie van geduld. In uw onderzoek zullen diverse knelpunten naar voren komen. Deze kunt u optimaliseren, maar dat betekent niet dat u meteen de juiste aanpak hanteert. Dat is pas te zien bij het volgende onderzoek. Stapje voor stapje wordt de conversie optimalisatie gedaan en u zult hiervan steeds meer resultaat zien.

Google Analytics is voor het onderzoek een waardevolle tool. In een oogopslag kunt u via de gebruikersstromen zien welke pagina’s minder presteren. Vervolgens gaat u na wat er ‘mis is’ met deze pagina’s. Staan er fouten op, zijn er belangrijke linkjes gebroken, wordt de pagina niet geladen op een mobiel apparaat of mist er een duidelijke call-to-action? Als u de oorzaken van het uitstappen van uw bezoekers heeft gevonden, kunt u daar gaan optimaliseren!

Hotjar volgt uw bezoekers

Ook de tool Hotjar geeft mooie inzichten per webpagina. Door middel van heatmaps, sessie-opnames, surveys en conversie funnels kunt u het gedrag van uw bezoekers in kaart brengen. Het is een betaalde tool, maar de informatie die het geeft is ontzettend waardevol. U ziet bijvoorbeeld hoe uw bezoekers de cursor bewegen, zodat u precies weet waar men afhaakt.

Daarnaast laten de heatmaps zien welke plekken op uw website populair zijn en welke gedeeltes juist minder worden bekeken. Zo kunt u nog preciezer te werk gaan met optimalisatie. Extra handig is het pop-upscherm van Hotjar. Wanneer een bezoeker de website wil verlaten, komt er een scherm in beeld dat nog even een laatste contactmoment met de bezoeker aangaat. De kans op een conversie neemt hierdoor toe.

Zoekwoordenonderzoek

Een zoekwoordenonderzoek is de basis voor uw online vindbaarheid. Door de juiste zoektermen in de teksten van uw website te gebruiken, kunt u organisch hoger in Google komen. Via de gratis Zoekwoordenplanner van Google Ads (voorheen AdWords) kunt u heel gemakkelijk de beste keywords voor uw onderneming vinden. Vervolgens gebruikt u die woorden in uw teksten en plaatst u deze woorden in uw metatags en -descriptions. Let op: de teksten dienen voor uw bezoekers goed leesbaar te zijn. Plaats dus niet ‘random’ keywords. Dat heeft een averechts effect.

Verder is het belangrijk dat de website waardevolle informatie aan uw potentiële bezoekers geeft. Zorg dat u uitblinkt in uw informatie door artikelen van experts te posten en interessante filmpjes of infographics te delen. Wanneer u dit ook nog eens regelmatig doet, zal Google uw website een hogere ranking geven, waardoor u beter vindbaar wordt op internet. Dat betekent meer traffic naar uw website en dat kan leiden tot een hogere omzet!

Geduld en testen

Nadat u uw website heeft geoptimaliseerd aan de hand van de onderzoeken via Google Analytics en Hotjar en daarnaast de teksten heeft aangepast, is het tijd om te testen. U kunt dit doen door simpelweg af te wachten en na een maand het onderzoek via Google Analytics en Hotjar te herhalen. Maar u kunt ook een A/B test aanzetten. Dit houdt in dat u twee versies van uw website live heeft staan. Er zijn online diverse tools verkrijgbaar waarmee u de A/B test kunt uitvoeren, zoals Visual Website Optimizer en Optimizely.

Door de gegevens die u uit het nieuwe onderzoek of uit de test haalt, kunt u de website nog verder gaan optimaliseren. Het is aan te raden het onderzoek om het half jaar te herhalen, zodat u niet achter de feiten aanloopt, maar juist proactief aan de slag kunt om meer omzet via uw website te genereren.

Conversiespecialisten

Conversie optimalisatie is, zoals u hierboven kunt lezen, een tijdrovende klus. Daartegenover staat dat bij een goede optimalisatie u meer uit uw website kunt halen. De meeste MKB’ers hebben geen tijd om zich actief bezig te houden met hun website. Is dit bij u ook het geval, maar ziet u wel het belang van een geoptimaliseerde website? Neem dan contact op met de conversiespecialisten van Sloterplas Management. Zij kunnen uw website optimaliseren, zodat u ook online meer conversies kunt binnenhalen.

Sloterplas Management business

Bent u op zoek naar een conversie specialist?

Sloterplas Management is uw perfect match.