Zoekmachine Optimalisatie (SEO)

Als ondernemer wilt u zo goed mogelijk vindbaar zijn in Google. Op die manier kunt u potentiële klanten bereiken en blijft u de concurrentie in het MKB een stap voor. Search Engine Optimization (SEO) is hier een zeer goed middel voor. De basis van SEO is uw website.

SEO-vriendelijke website

Om uw website SEO-vriendelijk te maken, of te optimaliseren, dient u rekening te houden met de zoekwoorden waarop uw dienst of product wordt gevonden en op welke zoekwoorden u graag wilt worden gevonden. Dit betekent dat u een zoekwoordenonderzoek dient te doen. Als u een schildersbedrijf in Amsterdam heeft, is het logisch dat u de termen ‘schilderen’ en ‘amsterdam’ in uw webteksten gebruikt, maar wellicht wordt er online ook veelvuldig naar ‘muren verven’ of ‘kozijnen schilderen’ gezocht.

Door middel van de gratis tool ‘Zoekwoordenplanner’ van Google Ads (voorheen AdWords) kunt u heel gemakkelijk een lijst downloaden met zoekwoorden die voor uw bedrijf, dienst en/of product van belang zijn. Deze waardevolle informatie gebruikt u vervolgens in al uw webteksten. Houd er daarbij wel rekening mee dat u voor de bezoeker schrijft en niet voor een robot. Het dienen dus leesbare teksten te worden.

Schoenmaker, blijf bij uw leest

Elke webpagina van uw website dient daarnaast een eigen onderwerp te hebben. Als het de pagina ‘over ons’ betreft, is het dus niet de bedoeling dat u uitgebreide informatie geeft over een product. Zodra u alle pagina’s van de juiste webteksten met de juiste zoekwoorden heeft voorzien, kunt u de meta’s gaan invullen. Dit zijn de teksten die de potentiële bezoeker ziet als hij een zoekopdracht aan Google geeft. Het gaat hierbij om drie teksten: de kop, de url en de samenvattende, korte tekst (meta description).

De meta description is het belangrijkst, want die geeft de doorslag of een potentiële bezoeker ook een echte bezoeker wordt. De regel is dat u in de eerste 110 tot 130 tekens de belangrijkste informatie vermeldt. Gebruik niet meer dan 320 tekens in totaal. In de kop en de url is het ook van belang om een relevant zoekwoord te plaatsen.

Bloggen voor het World Wide Web

Wanneer u de website van uw MKB heeft geoptimaliseerd, is het tijd voor stap twee. Bloggen. Niet bij iedereen geliefd, maar wel een sterke speler als we het over SEO hebben. Door in langere artikelen (tot zo’n 400 woorden) aandacht te besteden aan voor uw onderneming gerelateerde onderwerpen, kunt u online uw authenticiteit claimen. Door te bloggen ziet Google dat u serieus bezig bent met uw website en dat u waardevolle informatie met uw doelgroep deelt.

Maar er zijn wel enkele regels aan het bloggen verbonden. De teksten dienen zo’n 400 woorden te hebben (mag ook zeker langer, maar in de praktijk hebben we ervaren dat het schrijven van een artikel van 1200 woorden niet altijd in de weinige tijd van een ondernemer past). Daarnaast moet een blog belangrijke informatie bevatten, waarin u niet te veel over uw eigen onderneming vertelt. In het voorbeeld van een schildersbedrijf in Amsterdam kunt u bijvoorbeeld een blog schrijven met tips over hoe lezers hun buitenschilderwerk in de winter zo knap mogelijk houden. Een luchtige blog over trends voor het nieuwe jaar is ook prima. Zolang het maar waardevol is voor de lezer!

Deelbare content

Extra fijn van een goede blog is dat deze deelbare content wordt. Als u het goed aanpakt, zult u zien dat u blogjes steeds vaker worden gedeeld. Hierdoor krijgt u dus een nog breder bereik en zullen potentiële klanten u eerder vertrouwen dan een concurrent die online niet zichtbaar is. Bovendien wordt er meer traffic naar uw website gegenereerd en dat helpt direct bij uw score in zoekmachines. Hallo, omzet!

Mocht u het lastig vinden om te bloggen of gewoonweg geen tijd hebben, dan kunt u daar natuurlijk een tekstschrijver voor inhuren. Houd er namelijk rekening mee dat u regelmatig een blog dient te schrijven om continu zichtbaar te zijn bij uw doelgroep en, niet te vergeten, Google zelf.

SEO in samenwerking met SEA?

De natuurlijke zoekresultaten (organisch) worden behaald door SEO. Search Engine Automation (SEA) zorgt ervoor dat uw bedrijf tegen betaling goed wordt gevonden in de zoekresultaten. Soms redt een onderneming het niet om organisch hoog te scoren, doordat er bijvoorbeeld veel concurrentie is, dan is SEA een goed plan.

Door SEO en SEA te koppelen kunt u nog meer uit uw online activiteiten halen. Zodra u de SEO van uw website in orde hebt, is het logisch om SEA in te gaan zetten, zoals:

  • Google Ads (voorheen AdWords)
  • Facebook advertising
  • Marktplaats Admarkt
  • LinkedIn advertising

De advertenties worden gekoppeld aan een bepaald zoekwoord (of meerdere zoekwoorden), een bepaalde regio en aan bepaalde netwerken. Zo kan het zijn dat uw advertentie wordt getoond in het Zoeknetwerk van Google (Google Zoeken, Google Shopping, Google Maps etc.) en het Displaynetwerk van Google (websites van Google als YouTube, Blogger en Gmail). Door de extra zichtbaarheid van uw onderneming, wordt de traffic naar uw website verhoogd, met alle positieve gevolgen van dien!

Online marketing experts

Wilt u ook uw SEO optimaliseren? Dit kan door middel van diverse technieken, waarbij Sloterplas Management u graag bijstaat. Onze online marketing experts helpen u om uw SEO op orde te krijgen, zodat u weer vindbaar bent in Google en uw online middelen, zoals uw website, weer voor u werken!

Sloterplas Management business

Op zoek naar een SEO-specialist?

Onze adviseurs hebben ruime praktijkervaring.