Waarvoor dient een online Marketingscan?
Een online Marketing Scan wordt in de meeste gevallen ingezet om te achterhalen of uw marketing, communicatie en promotie op orde is. Of deze goed genoeg werkt en wat het rendement is van uw marketing strategie. Een online marketing scan start dan ook in de meeste gevallen met een Quickscan, een beperkte analyse waarbij wordt gekeken of en hoe u het beste ingangen kunt creëren voor nieuwe klanten.
Een situatieanalyse
Bij een situatieanalyse is sprake van twee onderdelen:
1. De externe analyse, deze geeft antwoord op de kansen, maar ook op de bedreigingen van uw onderneming. Door middel van een ABCD-analyse (Afnemersanalyse, Bedrijfstakanalyse, Concurrentieanalyse, Distributieanalyse) wordt de gehele externe omgeving van uw onderneming in kaart gebracht.
2. De interne analyse, waarbij de sterke en zwakke punten van uw organisatie worden geanalyseerd. Een interne analyse omvat;
- De organisatie; waarbij een beschrijving wordt gemaakt van de huidige strategie, organisatiecultuur en bedrijfscultuur.
- De huidige Marketing; hierbij wordt de invulling van de huidige marketingmix onderzocht, maar ook de targeting, segmentatie en positionering
- De financiële situatie; de huidige financiële situatie zoals rentabiliteit, liquiditeit en solvabiliteit wordt aan de hand van jaarverslagen en jaarrekeningen in kaart gebracht.
Als zowel de interne als externe analyse zijn uitgevoerd ontstaat er een beeld van de omgeving waarin uw onderneming actief is. Hiermee is het een stuk makkelijker om strategische beslissingen te nemen.
Wat is de marketingmix
De Marketingmix is een combinatie van instrumenten die worden gebruikt voor het invullen van de Marketingstrategie. Bij Marketing wordt gebruikgemaakt elk van deze instrumenten en van hun onderlinge wisselwerking, maar het gebruik is wel afhankelijk van de doelstellingen, de markt, doelgroep en de concurrentie. Al deze deelgebieden kunnen van buiten (extern) en intern beïnvloed worden. Er zijn zes deelgebieden waarbij het om de volgende instrumenten (P’s) gaat het:
- Product
- Prijs
- Promotie
- Plaats
- Personeel
- Proces
Door het uitvoeren van een online Marketing Scan kan een goede basis worden gelegd om kleine tactische veranderingen (in de marketingmix) door te voeren. Het doorvoeren van grote strategische veranderingen wordt over het algemeen gedaan naar aanleiding van de bevindingen in een strategisch Marketingplan.