Wat is een online marketingscan?
Er wordt niet alleen gekeken naar de zogeheten marketing mix, nee, er wordt naar alle marketing activiteiten gekeken die plaatsvinden. Bovendien wordt onderzocht wat de ROI van deze activiteiten is. In de meeste gevallen is een SWOT-analyse ook onderdeel van een marketing scan.
Waarvoor dient een online marketingscan?
Een online marketing scan wordt in de meeste gevallen ingezet om te achterhalen of uw marketing, communicatie en promotie op orde is. Of deze goed genoeg werkt en wat het rendement is van uw marketing strategie. Een online marketing scan start dan ook in de meeste gevallen met een Quickscan, een beperkte analyse waarbij wordt gekeken of en hoe u het beste ingangen kunt creëren voor nieuwe klanten.
Een situatieanalyse
Bij een situatieanalyse is sprake van twee onderdelen:
1. De externe analyse, deze geeft antwoord op de kansen, maar ook op de bedreigingen van uw onderneming. Door middel van een ABCD-analyse (Afnemersanalyse, Bedrijfstakanalyse, Concurrentieanalyse, Distributieanalyse) wordt de gehele externe omgeving van uw onderneming in kaart gebracht.
2. De interne analyse, waarbij de sterke en zwakke punten van uw organisatie worden geanalyseerd. Een interne analyse omvat;
- De organisatie; waarbij een beschrijving wordt gemaakt van de huidige strategie, organisatiecultuur en bedrijfscultuur.
- De huidige Marketing; hierbij wordt de invulling van de huidige marketingmix onderzocht, maar ook de targeting, segmentatie en positionering
- De financiële situatie; de huidige financiële situatie zoals rentabiliteit, liquiditeit en solvabiliteit wordt aan de hand van jaarverslagen en jaarrekeningen in kaart gebracht.
Als zowel de interne als externe analyse zijn uitgevoerd ontstaat er een beeld van de omgeving waarin uw onderneming actief is. Hiermee is het een stuk makkelijker om strategische beslissingen te nemen.
Wat is de marketingmix?
De marketingmix is een combinatie van instrumenten die worden gebruikt voor het invullen van de marketingstrategie. Bij marketing wordt gebruik gemaakt van elk van deze instrumenten en van hun onderlinge wisselwerking, maar het gebruik is wel afhankelijk van de doelstellingen, de markt, doelgroep en de concurrentie. Al deze deelgebieden kunnen van buiten (extern) en intern beïnvloed worden. Er zijn zes deelgebieden waarbij het om de volgende instrumenten (P’s) gaat het:
- Product
- Prijs
- Promotie
- Plaats
- Personeel
- Proces
Door het uitvoeren van een online marketing scan kan een goede basis worden gelegd om kleine tactische veranderingen (in de marketingmix) door te voeren. Het doorvoeren van grote strategische veranderingen wordt over het algemeen gedaan naar aanleiding van de bevindingen in een strategisch marketingplan.
Product:
Dit is wel het belangrijkste marketinginstrument van uw organisatie. Met uw product of dienst voorziet u in de behoefte van de afnemers. Uw product of dienst bepaald de waarde propositie van uw bedrijf op de markt vergeleken met de concurrentie. De waarde propositie bepaald waarvoor een klant uw bedrijf verkiest boven uw concurrent. Waarden kunnen:
- kwantitatief zijn, bijvoorbeeld prijs of snelheid
- kwalitatief zijn, bijvoorbeeld ontwerp of klantervaring
Een product kan op drie niveaus geanalyseerd worden:
- Kernproduct; het product dat uw klant (afnemer) koopt. Hier wordt omschreven in welke behoefte het product voorziet, het maakt duidelijk waarom met dit product succes wordt behaald.
- Tastbaar product; de factoren die fysiek waarneembaar zijn. Denk hierbij aan; kwaliteit en duurzaamheid, stijl en design, functies of verpakking.
- Uitgebreid product; extra ondersteunende zaken of diensten die het verschil uit kunnen maken ten opzicht van uw concurrentie. Denk aan; garantie, thuisbezorgen, online helpdesk of installatie.
Prijs:
Er zijn verschillende factoren die van invloed kunnen zijn op de prijs van uw product of dienst zoals:
- Wat is de prijs die u bepaald?
- Zijn uw klanten bereid een hogere prijs te betalen?
- Is er korting mogelijk?
Een lagere prijs kan leiden tot meer klanten, maar u heeft hierdoor wel een lagere of geen winstmarge. Met een beter product zijn klanten bereid meer te betalen.
Promotie:
De factoren die van invloed zijn op welke manier uw (potentiële) klanten of doelgroep wilt bereiken. Denk hierbij aan:
- Reclame op internet, social media, maar ook in kranten of tijdschriften
- Persoonlijk uw product presenteren en verkopen
- Kortlopende acties
- PR om uw imago te verbeteren door bijvoorbeeld sponsoring
- Direct marketing zoals mailings, telefonische aanbiedingen, post
Plaats:
Bij plaats gaat het om alle factoren die van invloed kunnen zijn op de verbinding tussen u als aanbieder en het product. Denk hierbij aan de manier van distributie, logistiek, directe marketing (rechtstreeks naar de klant) e.d. Ofwel, op welke manier komt uw product of uw dienst bij uw klant?
Personeel:
De kwaliteit van uw personeel is belangrijk voor de kwaliteit van het product. Zo zijn uw verkopers en servicemedewerkers het personeelskaartje van uw bedrijf, als deze niet voldoen zullen uw klanten ook niet blijven.
Proces:
Door een proces goed in kaart te brengen kunnen die processen ook worden vergeleken. Dat heet benchmark. Met benchmarking worden van producten, diensten, organisatie en marketingactiviteiten de kwaliteit of de prestaties van diensten of producten vergeleken.
U kunt het professionele team van Sloterplas Management inschakelen om voor u een online Marketing Scan uit te voeren. Natuurlijk hebben we ook de mogelijkheid om u te helpen met het verder opzetten en uitvoeren van de bevindingen en uitkomsten van die online Marketingscan.
Duurzame en progressieve groei voor ambitieuze ondernemers
SLPM is een resultaatgericht adviesbureau dat op maat gemaakte professionele ondersteuning biedt. Of het nu gaat om tijdelijke of langdurige versterking, wij staan beide voor u klaar. Wij assisteren u bij het ontwikkelen van een effectieve marketingstrategie, faciliteren van verhuurdiensten, adviseren op het gebied van bouwmanagement en verzorgen van uw beveiligingsbehoeften.
Gezamenlijk streven wij naar groei, aangezien dit ons enthousiasme aanwakkert.
Beoordelingen
SLPM werkt samen met:










Klanten aan het woord
Ik ben erg blij dat je ons geholpen hebt om marketing strategie meer vorm te geven en zo zichtbaarheid van GRIP in de markt met jouw ervaring hebt opgekrikt. Daarvoor leek het alsof GRIP er niet was, terwijl we vooral niet actief waren. Het bijhouden van een content kalender en de ervaring van hoe er op marketing gebied naar een website gekeken werd is daarvoor ons erg handig geweest!
Stephan Simons - GRIP FacilitySLPM Marketing zette onze ideeën binnen no-time om in fris ontwerp. De samenwerking verliep vlot en was prettig. Toegankelijke en no-nonsense professionals om mee te werken en bereikbaar als het nodig was.
Margienke Smit-Bos - Influx PR & CommunicatieToen ik op zoek was naar een partij om mijn website te maken, kwam ik bij SLPM terecht. Goede service, snel en persoonlijk contact en ze wisten meteen de vertaalslag te maken naar wat ik zocht. Een perfecte samenwerking!
Marloes ter Horst - MANO Photography & more