Leestijd: 2 min

Het bijhouden van uw online resultaten is van groot belang voor goede online marketing. Zo ziet u wat wel en wat niet werkt. Mogelijk doet u dit nu met behulp van Google Analytics 3, oftewel, Universal Analytics. Helaas is daarover slecht nieuws. Google liet recent weten per juli 2023 te stoppen met GA3/Universal Analytics. Maar wat nu? Hoe bereidt u zich voor op een toekomst met Google Analytics 4? Sloterplas Management kan u hierbij helpen.

Google Analytics 4 komt op een bijzonder moment

Dat GA4 eraan zat te komen, wisten we allang. Universal Analytics is gebouwd op basis van desktopweergave en gegevens uit cookies. Met onze snel ontwikkelende online wereld, raakt deze meetmethode inmiddels achterhaald. Tijd voor verbetering dus, maar dat dit al zo snel zou gebeuren, hadden weinig mensen aan zien komen. Google Analytics 4 is namelijk nog helemaal niet af.

Een aantal weken terug zaten we nog met Google aan tafel en kregen we een roadmap te zien met uitgebreide ontwikkelplannen voor GA4 tot eind 2022. Toch is de software nu al beschikbaar. Dit maakt goede voorbereiding extra uitdagend.

GA4: wat houdt het in?

In het nieuwe Google Analytics 4 staat privacy centraal. Daardoor biedt het een betere ervaring voor u als GA4-gebruiker, maar ook voor uw klanten. U kunt met deze software bovendien meer details achterhalen dan met GA3 én meer IP-adressen opslaan. De software is zo ontworpen dat het uw kernwaarden centraal stelt.

De voordelen van Google Analytics 4

Gelukkig brengt GA4 een aantal nuttige voordelen met zich mee. Zo krijgt u een volledig beeld van de online klantreis en uw rendement uit uw investeringen. Daarnaast gebruikt GA4 machine learning principes voor het voorspellen van het klantgedrag en uw toekomstige conversies. Zo komt u makkelijker in contact met nieuwe doelgroepen of krijgt u sneller kritische inzichten mee uit uw branche.

Uw overstap van GA3 naar GA4

Wachten tot de volledige ontwikkeling van Google Analytics 4 af is, lijkt helaas geen optie meer. In de zomer van volgend jaar moet u in ieder geval over zijn naar de nieuwe software. Daarom is het goed om nu vast te beginnen. Daarvoor moet de inhoud van uw GA3 account worden overgezet naar GA4. Dit is een ingewikkelde, tijdrovende klus.

Heeft u hulp nodig bij het overzetten van uw data naar Google Analytics 4? Neem dan gerust contact met ons op.

Dit artikel delen

marketing adviseurs team van sloterplas management

Geschreven door: Marketingadviseurs

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat of antwoorden op al uw marketing vragen.

+31 (0)20 261 54 74

Neem contact op