Een marketingplan wordt in de meeste gevallen geschreven voor de duur van maximaal 2 jaar terwijl een strategisch marketingplan op een langere termijn is gericht. De duur van een strategisch marketingplan ligt tussen de 3 en 5 jaar.
Het strategisch marketingplan
Een strategisch marketingplan wordt opgesteld voor de duur van 3 tot 5 jaar. De strategie van uw bedrijf wordt hiermee bepaald en de (marketing) activiteiten van de onderneming worden afgestemd op de ontwikkelingen in de markt. Alleen zo kunt u uw doelstelling behalen. Het plan wordt gebruikt om uw bedrijf te sturen gedurende de gehele duur. Het plan geeft de sterke en zwakke punten van uw organisatie goed weer. Voor een goed strategisch marketingplan moet informatie worden verzameld die belangrijk of zelfs noodzakelijk is voor de:
- Branche
- Doelgroep
- Onderneming
Vaste onderdelen in een strategisch marketingplan
In elk marketingplan staan vaste onderdelen. Eén van die onderdelen is de SWOT-analyse. Een SWOT-analyse wordt ook wel sterkte / zwakteanalyse genoemd. Deze analyse laat in één oogopslag zien waar de kansen liggen voor uw onderneming en wat nog extra aandacht nodig heeft. Hierbij wordt een tabel gemaakt waarbij bij elk punt wordt beschreven wat de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen zijn binnen uw bedrijf. Door een confrontatiematrix te maken worden de consequenties van deze sterke en zwakke punten binnen uw organisatie duidelijk. Hierbij wordt gekeken naar de huidige situatie en naar de te verwachten ontwikkelingen op de markt. Ook doelgroep omschrijving en marktonderzoek zijn belangrijke onderdelen. Marktonderzoek moet worden gedaan om te weten te komen wat er speelt op de markt waarin u opereert. Zo kunt u uw marketingstrategie afstemmen op belangrijke marktontwikkelingen. Ook de te verwachten ontwikkelingen en trends moeten worden meegenomen in het marketingplan. Onderdelen die voorkomen in elk strategisch marketingplan:
- Wat is de aanleiding; waarom wilt u een strategisch marketingplan maken?
- Wat is uw doel; wat wilt u bereiken?
- Interne analyse van het bedrijf; breng uw bedrijf in kaart
- Externe analyse van het bedrijf; breng het marktsegment en de bedrijfstak in kaart
- SWOT-analyse; beschrijf kansen, bedreigingen, sterkte en zwakte (zie vaste onderdelen)
- Confrontatiematrix; wat zijn de consequenties van de SWOT-analyse? (zie vaste onderdelen)
- Actieplan; welke marketingstrategie moet uw bedrijf volgen?
Wat is de aanleiding van het schrijven van een strategisch marketingplan?
Elk marketingplan wordt geschreven met een reden. Schrijft u een strategisch marketingplan omdat u een onderneming wilt starten, dan zal deze er anders uitzien dan wanneer u een plan schrijft om uw onderneming naar een hoger level te tillen. Wilt u advies als startende ondernemer over hoe u het beste een strategisch marketingplan kunt schrijven, of wilt u weten hoe u uw onderneming naar een hoger level kunt brengen, neem dan, geheel vrijblijvend, contact op met Sloterplas Management.
Wat is uw doel
In een strategisch marketingplan is het van belang dat uw doelstelling wordt beschreven. Voor iedereen is dit doel anders. Schrijft u een plan om een nieuw product te introduceren, uw klantenkring uit te breiden, uw naamsbekendheid of uw marktaandeel te vergroten? Vragen die hierbij beantwoord moeten worden zijn:
- Hoe kunt u de naamsbekendheid vergroten?
- Hoe kunt u uw marktaandeel vergroten?
- Op welke manier kunt u een nieuw product introduceren?
- Hoe kunt u uw klantenkring uitbreiden?
- Wat kunt u aanpassen aan uw product of dienst? Neem hierbij in acht dat consumenten steeds vaker kiezen voor ‘groene producten’.
Interne analyse
Een interne analyse is nodig om zwaktes en sterktes van het bedrijf in kaart te brengen. Hierbij wordt onder andere gekeken naar de:
- Kennis en ervaring die nu aanwezig is binnen het bedrijf, in 2022 heerst een grote krapte op de arbeidsmarkt waardoor nieuw personeel aantrekken moeilijk wordt. Daarom is het belangrijk om ook mee te nemen dat het huidige personeel zo goed mogelijk geschoold moet worden!
- Organisatie- en bedrijfscultuur;
- Hoe de interne processen binnen het bedrijf lopen
- Wat de huidige (marketing) strategie is binnen het bedrijf
- Hoe de financiële situatie van het bedrijf is
Externe analyse
Een externe analyse is nodig om de marktomgeving van uw bedrijf in kaart te brengen. Hiervoor moet branche gerelateerde informatie worden verzameld. Er moet worden gekeken naar de kansen en bedreigingen die zich, nu en in de toekomst, voordoen binnen uw branche. Zo kan worden ingespeeld op eventuele ontwikkelingen en trends. Door de strategie van uw concurrenten te achterhalen, kunt u deze altijd een stap voorblijven.
Actieplan
Wanneer al deze onderdelen zijn behandeld, heeft u een inzicht in wat moet gebeuren de komende jaren. Door dit inzicht op een juiste manier op papier te zetten met alle actiepunten ontstaat een actieplan.
Een strategisch marketingplan zelf schrijven of laten schrijven
U kunt zelf uw strategisch marketingplan schrijven, maar wanneer u dit laat schrijven door een gespecialiseerd marketingbureau dan weet u zeker dat het actieplan dat u ontvangt zeer doordacht is. U kunt vrijblijvend een afspraak maken met een van de experts van het marketingbureau voor advies of hulp.
U kunt het professionele team van Sloterplas Management inschakelen om voor u een online Marketing Scan uit te voeren. Natuurlijk hebben we ook de mogelijkheid om u te helpen met het verder opzetten en uitvoeren van de bevindingen en uitkomsten van die online Marketingscan.
Duurzame en progressieve groei voor ambitieuze ondernemers
SLPM is een resultaatgericht adviesbureau dat op maat gemaakte professionele ondersteuning biedt. Of het nu gaat om tijdelijke of langdurige versterking, wij staan beide voor u klaar. Wij assisteren u bij het ontwikkelen van een effectieve marketingstrategie, faciliteren van verhuurdiensten, adviseren op het gebied van bouwmanagement en verzorgen van uw beveiligingsbehoeften.
Gezamenlijk streven wij naar groei, aangezien dit ons enthousiasme aanwakkert.
Neem contact met ons op
Heeft u specifieke vragen of wilt u gewoon even kennismaken? Neem gerust contact met ons op. Dat kan heel eenvoudig: bel, app, mail, of plan simpelweg een afspraak met ons in. Wij staan klaar om u te helpen en kijken ernaar uit om samen te werken!
Beoordelingen
SLPM werkt samen met:
Klanten aan het woord
Ik ben erg blij dat je ons geholpen hebt om marketing strategie meer vorm te geven en zo zichtbaarheid van GRIP in de markt met jouw ervaring hebt opgekrikt. Daarvoor leek het alsof GRIP er niet was, terwijl we vooral niet actief waren. Het bijhouden van een content kalender en de ervaring van hoe er op marketing gebied naar een website gekeken werd is daarvoor ons erg handig geweest!
Stephan Simons - GRIP FacilityToen ik op zoek was naar een partij om mijn website te maken, kwam ik bij SLPM terecht. Goede service, snel en persoonlijk contact en ze wisten meteen de vertaalslag te maken naar wat ik zocht. Een perfecte samenwerking!
Marloes ter Horst - MANO Photography & moreHele fijne samenwerking met Jessica gehad. Je wordt op het gebied van SEO en online marketing echt ontzorgd en dat is precies wat we zochten!
Martin Pruim - Bestuur.nu