Wat is de aanleiding van het schrijven van een strategisch marketingplan?
Elk marketingplan wordt geschreven met een reden. Schrijft u een strategisch marketingplan omdat u een onderneming wilt starten dan zal deze er anders uitzien dan wanneer u een plan schrijft om uw onderneming naar een hoger level te tillen. Wilt u advies als startende ondernemer over hoe u het beste een strategisch marketingplan kunt schrijven, of wilt u weten hoe u uw onderneming naar een hoger level kunt brengen, neem dan, geheel vrijblijvend, contact op met Sloterplas Management.
Wat is uw doel
In een strategisch marketingplan is het van belang dat uw doelstelling wordt beschreven. Voor iedereen is dit doel anders. Schrijft u een plan om een nieuw product te introduceren, uw klantenkring uit te breiden, uw naamsbekendheid of uw marktaandeel te vergroten? Vragen die hierbij beantwoord moeten worden zijn:
- Hoe kunt u de naamsbekendheid vergroten
- Hoe kunt u uw marktaandeel vergroten
- Op welke manier kunt u een nieuw product introduceren
- Hoe kunt u uw klantenkring uitbreiden
- Wat kunt u aanpassen aan uw product of dienst. Neem hierbij in acht dat consumenten steeds vaker kiezen voor ‘groene producten’.
Interne analyse
Een interne analyse is nodig om zwaktes en sterktes van het bedrijf in kaart te brengen. Hierbij wordt onder andere gekeken naar de:
- Kennis en ervaring die nu aanwezig is binnen het bedrijf, in 2022 heerst een grote krapte op de arbeidsmarkt waardoor nieuw personeel aantrekken moeilijk wordt. Daarom is het belangrijk om ook mee te nemen dat het huidige personeel zo goed mogelijk geschoold moet worden!
- Organisatie- en bedrijfscultuur;
- Hoe de interne processen binnen het bedrijf lopen
- Wat de huidige (marketing) strategie is binnen het bedrijf
- Hoe de financiële situatie van het bedrijf is
Externe analyse
Een externe analyse is nodig om de marktomgeving van uw bedrijf in kaart te brengen. Hiervoor moet branche gerelateerde informatie worden verzameld. Er moet worden gekeken naar de kansen en bedreigingen die zich, nu en in de toekomst, voordoen binnen uw branche. Zo kan worden ingespeeld op eventuele ontwikkelingen en trends. Door de strategie van uw concurrenten te achterhalen kunt u deze altijd een stap voorblijven.
Actieplan
Wanneer al deze onderdelen zijn behandeld heeft u een inzicht in wat moet gebeuren de komende jaren. Door dit inzicht op een juiste manier op papier te zetten met alle actiepunten ontstaat een actieplan.
Een strategisch marketingplan zelf schrijven of laten schrijven
U kunt zelf uw strategisch marketingplan schrijven, maar wanneer u dit laat schrijven door een gespecialiseerd marketingbureau dan weet u zeker dat het actieplan dat u ontvangt zeer doordacht is. U kunt vrijblijvend een afspraak maken met een van de experts van het marketingbureau voor advies of hulp.