MarketingNieuws

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Door 10 februari 2020 Geen reacties
verschil-tussen-seo-sea Leestijd: 5 minuten

Op het gebied van digitale marketing zijn er een aantal termen die steeds weer opduiken – “SEO” en “SEA”. Doorgewinterde webmasters, marketingprofessionals en vooruitstrevende ondernemers zullen geen probleem hebben om de twee te onderscheiden. Maar wat betekenen deze woorden voor de rest van de bevolking of voor beginnende ondernemers?

Laten we beginnen met SEO…

SEO staat voor Search Engine Optimization. Het is het proces van het optimaliseren van een website, zodat zoekmachines als Google je kunnen rangschikken in de organische zoekresultaten. Je website wordt op basis van diverse criteria vergeleken met andere websites die ongeveer dezelfde inhoud hebben.

Dat is ingewikkeld!? Maak je geen zorgen! SEO is misschien lastig om uit te leggen in woorden, maar in de praktijk is het gemakkelijker aan te tonen. Hieronder een screenshot van de resultatenpagina van de zoekmachine, nadat iemand in Google heeft gezocht naar `asbestonderzoek`.

De organische resultaten zijn groen gemarkeerd. Deze resultaten zijn ‘natuurlijk’ en zijn volgens Google het meest relevante resultaat op basis van de zoekopdracht ‘asbestonderzoek’. Intuïtief is dit logisch, als we bedenken waarom iemand zou zoeken naar ‘asbestonderzoek’. Naar alle waarschijnlijkheid wil iemand een asbestonderzoek laten uitvoeren door een gecertificeerd inspecteur. Neem bijvoorbeeld het Inspectus.nl, dat als eerste wordt getoond, is in de ogen van Google een bruikbaar resultaat. Maar het is dringen in de zoekresultaten, want op het eerste oog zijn ook de andere resultaten het overwegen waard om naar door te klikken. Wie zet zich het beste weg in de resultaten? De metatags zullen hier de doorslaggevende factor zijn. Ook locaties blijken voor Google relevant om te tonen, want zij weten ook dat je liever een bedrijf uit de buurt omarmt dan een bedrijf die minimaal €100 rekent aan voorrijkosten.

Dus waarom worden deze resultaten op de eerste pagina weergegeven en niet de 60.000 andere Google-resultaten? Het antwoord is eenvoudig. Deze resultaten zijn volgens Google het meest relevant en betrouwbaar, en bieden dan ook de meeste waarde voor de gebruiker.

Dankzij het vermogen van Google om de meest relevante resultaten te vinden voor iedere zoekopdracht, is dit de grootste zoekmachine ter wereld geworden. Veel van dit succes is te danken aan het vermogen om niet alleen de beste resultaten te vinden, maar ook om de slechte resultaten weg te filteren. Als je er zeker van wilt zijn dat er alleen resultaten uit de omgeving worden getoond kun je een locatie toevoegen aan je zoekopdracht, zoals ‘asbestonderzoek in Amsterdam’. Je bent op zoek naar een bedrijf dat asbestonderzoek doet in de omgeving van Amsterdam, maar zit dus niet te wachten op resultaten uit Groningen of Limburg, deze resultaten worden er dan ook uitgefilterd. Het bieden van deze meerwaarde aan gebruikers is het eindspel voor Google.

Naast relevantie is de andere helft van de Google-vergelijking reputatie. In ons voorbeeld ‘asbestonderzoek’ is er niet slechts één aanbieder actief – er zijn waarschijnlijk tientallen die allemaal als relevant kunnen worden beschouwd. Om te beslissen welke resultaten het eerst worden gerangschikt, controleert Google hoe ‘populair’ de website is. Populariteit wordt onder andere bepaald door hoeveel mensen terug linken naar de site, dat ook wel backlinking wordt genoemd. Meer backlinks suggereren dat mensen in wezen praten over de site en deze aanbevelen aan anderen, waardoor het populairder en waardevoller is in de ogen van Google.

Voordat je begint met het uitvoeren van SEO moet je eerst in kaart brengen wie je doelgroep is en waar ze waarschijnlijk naar gaan zoeken op Google. Vervolgens maak je je website zo relevant mogelijk voor deze doelgroep. Ondertussen werk je ook nog eens aan het verbeteren van je online reputatie, bijvoorbeeld door het verkrijgen van backlinks aan de hand van een strategie. Vanwege de omvang van het internet is dit een moeizaam proces dat toewijding en geduld vereist, waarbij vaak maanden aan reputatie werk wordt gedaan om vruchtbare resultaten te tonen. Maar het is zeker de moeite waard: hoe relevanter en betrouwbaarder je website, hoe hoger je scoort in de organische resultaten van Google. Hoe hoger je op Google staat, hoe voordeliger zoekmachine verkeer je zult ontvangen.

Laten we verder gaan met SEA…

SEA staat voor Search Engine Advertising, ook wel PPC of Pay-Per-Click genoemd. Het is het proces van adverteren rechtstreeks op Google en andere soortgelijke zoekmachines. Advertentieresultaten worden bovenaan en rechts van de organische resultaten weergegeven op de resultatenpagina van de zoekmachine.

Advertentieresultaten zijn gemarkeerd in het rood, die duidelijk zijn gelabeld met een “advertentie” -pictogram. Het belangrijkste verschil tussen advertentieresultaten en organische resultaten is dat je Google betaalt om je advertentie te laten verschijnen. SEA wordt vaak PPC genoemd omdat het gebaseerd is op het Pay-Per-Click-model. Je stelt een account en advertentiebudget in bij Ads, het advertentieplatform van Google, en zodra gebruikers op je advertentie klikken, incasseert Google een vooraf afgesproken bedrag. Hoe meer je bereid bent te betalen voor een klik, hoe hoger je advertentie wordt weergegeven op de resultatenpagina van de zoekmachine.

Hoeveel je bereid bent te betalen voor een klik, kun je handmatig instellen in je Ads-account. Afhankelijk van je branche en concurrenten, kan het erg duur worden om je advertenties zichtbaar te houden (of krijgen). Maar anderzijds heeft die het grote voordeel dat je website direct op Google wordt weergegeven en bijvoorbeeld niet op pagina 3.

Dit wil niet zeggen dat er geen handleiding is met betrekking tot SEA en hoeveel je moet betalen. SEO-principes zijn namelijk nog steeds van toepassing op SEA, voornamelijk met betrekking tot relevantie. Met Ads heb je controle over welke zoektermen je wilt targeten, op welke advertentietekst je op Google wilt verschijnen en op welke bestemmingspagina van je website gebruikers zouden moeten eindigen. Hoe relevanter je advertentietekst en de bestemmingspagina van je website is voor de zoekopdracht die je target; hoe minder je hoeft te betalen wanneer de gebruiker op je advertentie klikt. Dat betekent dat je meer klikken naar je site kunt veroorloven dan je concurrent die minder relevant is.

Het beheren van Ads is een tijdrovende aangelegenheid, omdat je je kunt richten op een bijna onbeperkte hoeveelheid zoekwoorden. Om de relevantie voor elk zoekwoord te behouden, moet elke advertentietekst en bestemmingspagina op maat en relevant zijn om je kosten laag te houden. Er is ook behoefte aan het monitoren van je biedingen per click om ervoor te zorgen dat je budget zo efficiënt mogelijk wordt gebruikt. Vervolgens moet er een voortdurende analyse zijn om te zien welke advertenties goed presteren en welke niet. En vervolgens je campagne dienovereenkomstig evalueren en aanpassen.

Samenvattend – SEO versus SEA

Indien op de juiste manier uitgevoerd, kan zoekmachine adverteren heel snel en effectief verkeer naar je website sturen. Dit alles tegen een vergoeding. Het verschilt aanzienlijk van SEO, waar het soms maanden duurt voordat Google je optimalisatie-inspanningen herkent en je site rangschikt in de organische resultaten, maar je betaalt – in tegenstelling tot bij SEA – niets rechtstreeks aan Google.

De lange termijn ROI (return on investment) voor correct geïmplementeerde SEO is veel groter dan SEA, omdat gebruikers over het algemeen veel meer vertrouwen hebben in organische resultaten dan advertentieresultaten, met het extra voordeel dat ze niet voor elke klik hoeven te betalen. Het winstpotentieel op korte termijn van SEA is echter uitstekend als je behoefte hebt aan een onmiddellijke en gerichte boost in het verkeer naar je website.

Deze blog is mede mogelijk gemaakt door JM Promotions

Reactie plaatsen