Leestijd: 4 min

SEO (Search Engine Optimization ofwel zoekmachine optimalisatie) is het verbeteren van een website zodat u een hogere positie krijgt in de organische zoekresultaten van zoekmachines. Hoe hoger een website scoort op belangrijke zoekwoorden, des te groter is de kans dat gebruikers die website bezoeken. Elke organisatie, van groot tot klein, heeft een SEO plan nodig. Of daarbij nu de focus ligt op content, techniek of autoriteit dat maakt niet uit.  Wanneer er af en toe een SEO-onderdeel wordt aangepakt krijgt u geen optimaal resultaat en laat u (potentiële) omzet liggen. Zonder volledige SEO-strategie krijgt u geen optimaal resultaat en dan is een goed vindbare website erg klein. Helaas is SEO ook arbeidsintensief, waardoor het er vaak op neerkomt dat SEO als laatste wordt opgepakt, terwijl dit als eerste gedaan zou moeten worden.

SEO bestaat uit; techniek – content – populariteit

Voor een goede SEO-strategie is techniek onmisbaar. Wanneer een website technisch slecht presteert, zorgt Google niet alleen voor een lagere positie, maar klanten haken ook direct af. Techniek speelt zich af in bijvoorbeeld het CMS-systeem waar de website in is gebouwd. Maar ook de server, snelheid en crawlbaarheid van de website vallen onder techniek. Voor de juiste techniek moet u toch enigszins technisch onderlegd zijn. Daarom kunnen experts van Sloterplas Management met en voor u, naar de techniek van uw website kijken. Wanneer de techniek weer aan de eisen voldoet, dan moet er worden gekeken naar content.

Verbeterpunten die als eerst opgepakt moeten worden

Wanneer u gebruikmaakt van de experts van SLPM dan zullen zij starten met het aanpakken van verbeterpunten die aan het licht zijn gekomen tijdens een SEO onderzoek:

  • Een site met goede content en goede techniek, zal het afleggen tegen een concurrent met een vergelijkbare site met hogere autoriteit. Goede techniek is dus essentieel. Door eerst een strategisch plan op stellen kan hier rekening mee gehouden worden in het traject.
  • Heeft de zoekmachine de mogelijkheid om content goed te crawlen en te indexeren? Zo niet, zal dit eerst opgepakt moeten worden.

SLPM zal altijd eerst een strategisch plan opstellen door het kiezen van de juiste Kpi’s en doelstellingen. Daarna wordt gekeken naar content, techniek en autoriteit en worden deze vergeleken met de concurrent. Hierdoor zal per klant de focus anders liggen.

Wanneer je website op orde is moet er worden getest

Eén van de meest uitdagende aspecten van SEO is om te testen of al het werk dat is verricht ook daadwerkelijk resultaat oplevert. Hiervoor gebruikt SLPM verschillende SEO-tools om te onderzoeken wat de verbeteringen in organische prestaties zijn. Getest wordt:

  • Metatitels
  • Metabeschrijvingen
  • Structured data
  • Content lengte
  • Titels en koppen
  • Afbeeldingen
  • Video’s
  • Interne links & externe links

Het is echter niet altijd mogelijk om één SEO gerelateerde verandering te herleiden omdat factoren, die op dat moment spelen, van invloed kunnen zijn. Het testen moet dan ook op de juiste manier én nauwkeurig uitgevoerd worden. Een goede SEO test zal veranderingen aan het licht brengen in:

  • Klikken
  • Impressies
  • Positie
  • Klikfrequentie (&CTR)
  • Aantal ranking zoekwoorden

Wanneer het testen niet goed gaat, kan het zijn dat er te laat wordt opgemerkt, dat er ‘iets niet goed gaat’. Het kan wel weken duren voor dit weer is rechtgetrokken. Daarom is testen uiterst belangrijk. Aan de hand van de uitslagen van deze testen kan ook worden bekeken of de aanpassingen succes hebben.

Content is belangrijk voor je website óók in 2022

De belangrijkste manier om op het internet (organisch) te groeien is contentmarketing. Met de beste én goede content zult u merken dat er na verloop van tijd een stijging ontstaat in het aantal website bezoekers. U kunt met unieke en waardevolle content uw website eruit laten springen. Contentmarketing is essentieel en het zorgt ervoor dat er meer klanten komen. Maar, contentmarketing is niet eenvoudig, want het heeft meerdere aspecten waar rekening mee gehouden moet worden zoals:

  • Het plannen
  • Het ontwikkelen
  • Regelmatig publiceren

Zoals gezegd zorgt ‘onderscheidende’ content voor een goede online aanwezigheid van uw bedrijf. Daarvoor kan een leuke blog, een mooie foto of een inspirerende video gebruikt worden. Hoe meer likes, hoe hoger uw website stijgt in de rangorde van Google. Maar doelloos content creëren heeft geen zin, zorg voor een goede content strategie. SLPM kan helpen bij het uitzetten van een goede content strategie waarbij doelgroepen in kaart worden gebracht en keuzes worden vastgesteld. Pas wanneer u weet wie de doelgroep(en) is, wat voor een doelgroep werkt en waar u deze kunt vinden, dan weet u ook welke content nodig is. Ook het creëren van content is een tijdrovende klus. De experts van SLPM kunnen teksten voor uw website schrijven en video’s, foto’s of infographics maken. Daarin hebben ze jarenlange ervaring en ze zijn er nu nog dagelijks mee bezig.

Wilt u meer weten van SEO of content, neem dan contact op met één van de experts van SLPM en ze komen vandaag nog met advies of starten direct om uw website beter vindbaar te maken!

Dit artikel delen

marketing adviseurs team van sloterplas management

Geschreven door: Marketingadviseurs

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat of antwoorden op al uw marketing vragen.

+31 (0)20 261 54 74

Neem contact op