trends in marketing

Zes trends voor de nieuwe adviesorganisatie

De laatste jaren is er een duidelijke verandering te zien in de adviesbranche. Er is een nieuwe tijd aangebroken voor adviesorganisaties, waarin zes trends duidelijk leidend zijn. Aan de hand van een aantal elementen uit het Business Model Canvas leggen we in dit artikel kort uit welke trends te zien zijn in de adviesbranche, zodat u deze kunt implementeren in jouw organisatie.

Trend 1: Customer Segments

Klanten vragen steeds vaker naar specifieke kennis en ervaring in hun branche. Dit betekent dat adviseurs zich gaan specialiseren en profileren in een bepaalde markt, zoals gemeentes, ziekenhuizen, agrifood etc. Ze zijn niet meer multi-inzetbaar, maar weten specifiek veel van enkele branches.

Trend 2: Value Proposition

Tijd, kennis en ervaring zullen in het klassieke adviesmodel centraal blijven, maar een vierde element kan niet meer ontbreken: middelen. Doordat designers en reclamebureaus hun intrede hebben gemaakt in de adviesbranche, zijn middelen als handige apps en mooie dashboards niet meer weg te denken als tool om de relatie met de klant te intensiveren.

Trend 3: Customer Relationship

Mede door social media is er een groter netwerk van (potentiële) klanten ontstaan. Deze zijn niet meer te onderhouden met ‘een kopje koffie’. Dat is onbegonnen werk. Het wordt erg belangrijk om een intensievere samenwerking met de belangrijkste klantgroepen te creëren. Dit kan bijvoorbeeld door co-creatie van producten of een gezamenlijke inzet voor de maatschappij.

Trend 4: Key Resources

De kwaliteit van de adviseur blijft belangrijk, maar de eisen aan deze kwaliteit veranderen. Klanten vragen niet alleen een adviseur met kennis, maar ook met een mening over de uitkomst van het proces. Ze vragen boerenverstand en aanpakkers. Een advies alleen is niet meer voldoende.

Trend 5: Key Partners

Juist door een groot netwerk op te bouwen en samen te werken met verschillende gespecialiseerde adviseurs en adviesbureaus, kan men de klant geven wat het vraagt. Alleen op die manier kan men overleven. Wellicht bestaan bureaus over tien jaar niet meer, maar werken adviseurs allemaal individueel.

Trend 6: Revenue streams

Ook op het financieel vlak zijn er trends zichtbaar. Het fundament uurtje factuurtje zal blijven bestaan, maar er zullen ook andere vormen van overeenkomsten naar voren komen, zoals abonnementen, risicodeling en prestatiebeloning.

Groei mee met de veranderingen, observeer de trends

Zorg dat u als adviesorganisatie deze trends blijft volgen en snel meegroeit. Alleen dan kunt u overeind blijven in de adviesbranche. Wees niet bang om nieuwe elementen toe te voegen aan de organisatie en andere (eeuwenoude) methodes los te laten. De vraag van de klant wordt anders, dus het aanbod ook.

Geen reactie's

Geef een reactie