Leestijd: 3 min

Er is een duidelijke verandering gaande in de marketingwereld. Het gaat steeds meer om de kern, namelijk de klantbehoefte. Agile is hierbij het sleutelwoord. In een Agile organisatie is de marketeer de schakel tussen de organisatie en consument. Een goede marketeer begrijpt de klant en speelt op diens behoeften in, waardoor de organisatie groeit.

Customer experience

Het is belangrijk om uw marketingstrategie te richten op de klant en op het leveren van waarde. U lost het probleem van de klant op. We zien nog te vaak dat organisaties bezig zijn met het volgen van niet relevante interne processen en regels. Een goede marketeer zal dit zien en de gehele organisatie meenemen in het klantgericht denken, zodat er een ultieme customer experience wordt ontwikkeld en onderhouden.

De hele organisatie moet continu begrijpen wat de klant wil en hoe en met wie dat kan worden bereikt. Een Agile marketeer houdt dit proces scherp in de gaten. Bij het opzetten van een customer experience, zullen de hiërarchisch georganiseerde bedrijven verleden tijd worden. Interdisciplinaire teams zijn hier het antwoord. Dit betekent dat vanuit de klantbehoefte teams worden samengesteld die in korte periodes doelen stellen en hier naartoe werken.

Samenwerken van diverse afdelingen, het toppunt van Agile werken

Bij een Agile organisatie kan het zijn dat productmarketeers, IT-specialisten, sales, insights specialisten en customer service nauw samenwerken in een project. Zo’n team is verantwoordelijk voor een gedeelte van de customer journey. Om Agile echt goed uit te voeren, zou u dus eigenlijk alle muren tussen de diverse afdelingen letterlijk moeten afbreken.

Traditionele marketing managers worden bij een Agile organisatie overbodig, want zelfsturende multidisciplinaire teams zwaaien hier de scepter. Managers worden een ondersteunende verantwoordelijkheid, want zij zorgen ervoor dat het team krijgt wat het nodig heeft om zo goed mogelijk te kunnen functioneren en dat persoonlijke en professionele ontwikkeling continu plaatsvindt. De managers zijn als het ware de hoeders van de customer experience.

Muurbreker

Het is wel duidelijk dat Agile de toekomst is. Een traditionele manier van organiseren is niet meer van deze tijd en werkt dus ook niet meer! Agile werken houdt in dat het bedrijf en de werkzaamheden flexibel zijn. Wanneer het waarde heeft voor de klant, is het van groot belang! De marketeer van de toekomst is flexibel, gericht op de klantbehoefte, een inspiratie voor de organisatie en collega’s en een heuse muurbreker. Want alleen zonder muren en met samenwerking komt u als bedrijf verder. Een Agile marketeer is dus onmisbaar!

Professionele hulp

Sloterplas Management heeft diverse marketeers in huis die precies weten hoe ze een Agile manier van werken het beste kunnen implementeren in een organisatie. Onze marketeers zijn professionals en klaar voor de toekomst. En die toekomst is nu. Wacht niet langer en ga nu aan de slag met Agile werken. Onze marketeers kunnen dit geheel of gedeeltelijk voor u opzetten. Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Dit artikel delen