Leestijd: 4 min

Wat gaat 2022 brengen op marketing gebied en wat zijn de trends van 2021 die zich doorzetten in 2022? De afgelopen 10 jaar heeft marketing een enorme vlucht gemaakt. Innovaties zoals smartphones, AR (augmented reality) en VR (virtual reality), QR-codes zijn nu heel gewoon net als websites, webshops, blog, social media platformen, online adverteren, email marketing, app ‘s, search (bijv. Google), influencers, e-magazines en sms. Het afgelopen jaar is vooral het online winkelen enorm toegenomen. Het is daarom zaak om uw webshop of website goed op orde te hebben. Het veranderende gedrag van klanten en de steeds groter wordende concurrentie vraagt om goede marketing waarbij gebruikgemaakt wordt van de nieuwste technologieën. Bij marketing moet u denken aan het maken en bewaken van:

  • Een goede planning
  • Alle data
  • De nieuwste technologieën
  • Prestatiemetingen

Het internetgebruik is de afgelopen twee jaar explosief gestegen

Al langer konden we op het werk niet zonder internet, maar door het (moeten) thuiswerken maken we ook thuis steeds vaker gebruik van internet. Bijna alles wat wordt gedaan, wordt online gedaan. Denk hierbij aan het kijken naar tv, het streamen van films, het doen van boodschappen, het lezen van de krant en winkelen. Vooral het online winkelen (shoppen) is dus enorm toegenomen. Om tegemoet te komen aan de wensen van de internetbezoekers moet een website of webshop te vinden zijn op internet en bovendien goed werken. Want als dat niet het geval is zal de (potentiële) klant afhaken.

Hoe kunt u uw website of webshop up-to-date maken (en houden)

Wat in 2021 al in gang is gezet wordt in 2022 nog belangrijker. Wanneer een website of webshop niet of niet goed werkt, haakt een klant af terwijl u juist meer klanten wilt binnenhalen. Bij marketing in 2021 waren enkele zaken al belangrijk, denk hierbij aan:

  • Contentmarketing
  • Conversieoptimalisatie
  • Data & automation
  • Social media
  • SEA
  • SEO

In 2022 worden deze zaken nog belangrijker, terwijl nu ook nog de vraag speelt of u het marketinggebeuren zelf moet blijven uitvoeren of het gaat uitbesteden. Wanneer u zelf de marketing zaken wilt blijven uitvoeren zult u zich hierin moeten verdiepen, maar het zal u ook veel tijd gaan kosten. Een gespecialiseerd marketingbureau kent alle ins en outs van marketing zodat u meer website (webshop) bezoekers trekt en daarmee ook meer omzet kunt behalen zonder uw kostbare tijd te verspillen.

Meer klanten betekent meer omzet, maar ook meer werk

U als ondernemer wil dat mensen blijven terugkomen voor meer aankopen, en dat ze meer tijd doorbrengen op uw website of webshop. Daarvoor zijn design, content en personalisatie belangrijke onderwerpen. Ook het product of de dienst die u levert moet goed zijn of eigenlijk beter zijn dan die van de concurrent. Alleen hiermee kunt u zich onderscheiden van uw concurrenten en klanten aan u binden. Maar meer klanten betekent niet alleen meer omzet, maar ook meer werk. Klanten vragen niet alleen om producten of diensten, er moet ook een goed contact zijn tussen u en de klant. Dat geldt ook voor nieuwe bezoekers. Hoe zorgt u ervoor dat zij een kopende klant worden. Daarnaast vraagt de wet voor klanten en bezoekers om meer privacy. Hoe kunt u uw (potentiële) klanten dan op een veilige manier bereiken?

Steeds meer ondernemers schakelen een marketingbureau in

Voor veel ondernemers wordt het up-to-date houden van hun website of webshop te lastig of het kost ze te veel tijd. Dat is de reden dat steeds meer bedrijven hun marketing activiteiten uitbesteden aan een marketingbureau. Deze trend zal zich ook in 2022 voortzetten. Wanneer u een marketingbureau inschakelt wordt er eerst, samen met u, bekeken wat er nodig is om uw website of webshop te verbeteren en hoe uw website (meer) onder de aandacht kan worden gebracht. Hierbij maakt het niet uit of u een startende ondernemer bent of een bedrijf heeft dat al jaren bestaat. Bij een marketingbureau weten ze alles van Sociale Conversie, SEO (zoekmachine Optimalisatie) Web Analytics en SEA (zoekmachine Adverteren). Ze maken hiervoor gebruik van:

  • Linkbuilding
  • Content optimalisatie
  • SEO-copywriting
  • Zoekwoorden onderzoek
  • Meten en analyseren van gebruiksvriendelijkheid
  • Technische verbeteringen
  • Laatste trends en ontwikkelingen toepassen

Wat kunt u nog meer verwachten van een marketingbureau

Een marketingbureau volgt alle trends op het gebied van websites. Ze weten welk CMS (content managementsysteem) of website beheersysteem het populairst is en welke website lay-out het beste is voor het aantrekken van de meeste bezoekers. Ze volgen de Google ontwikkelingen op de voet. Ook kunnen ze content maken en plaatsen. Content is één van de belangrijkste zaken van een website en webshop. Wanneer een marketingbureau teksten of artikelen plaatst zijn deze:

  • Van hoge kwaliteit
  • Voorzien van belangrijke zoekwoorden
  • Bevatten ze zeker geen fouten
  • Is de inhoud relevant en informatief voor uw website of webshop

Wilt u ook een goed vindbare website of webshop in 2022? Een website die wel werkt en die meer bezoekers trekt die ook nog eens langer blijven, omdat alle pagina’s goed werken? Heeft u misschien behoefte aan ondersteuning of bent u op zoek naar een oplossing bij een bepaald probleem? Neem dan eens (vrijblijvend) contact op met SLPM voor advies.

Dit artikel delen

marketing adviseurs team van sloterplas management

Geschreven door: Marketingadviseurs

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat of antwoorden op al uw marketing vragen.

+31 (0)20 261 54 74

Neem contact op