Leestijd: 4 min

De laatste maand van het jaar is aangebroken en dat maakt dat het einde van 2020 alweer in zicht is. Het afgelopen jaar zijn er veel nieuwe marketingtrends voorbij gekomen. Ook alle maatregelen rondom het huidige coronavirus, maken dat er meer de focus is gelegd op de online marketing. Wat was er in 2020 populair en zullen we deze marketingtrend in 2021 ook nog voorbij zien komen?

Social media

Een trend die in 2020 ontzettend populair was en waarschijnlijk ook wel populair zal blijven in 2021 is het gebruik van social media. Steeds meer bedrijven zetten kanalen zoals Facebook, Instagram, Platform X / X (voorheen Twitter), LinkedIn en SnapChat in als marketingtools voor hun onderneming. Door gebruik te maken van deze social-media-marketing, kunt u veel doelen bereiken voor uw bedrijf. Zo kunt u bijvoorbeeld uw naamsbekendheid ontzettend vergroten, uw producten promoten en uw diensten aanprijzen. Het is dan ook in 2021 zeer belangrijk en ten zeerste aan te raden om met uw onderneming op een goede manier aanwezig te zijn op verschillende online platformen. U kunt via social media snel contact leggen, waardoor u de betrokkenheid met en van uw doelgroep kunt verbeteren. Het is wel belangrijk om professioneel om te gaan met uw social media platformen en Sloterplas Management kan u daar indien gewenst bij helpen. Wij bepalen de juiste strategie, passend bij uw dienstverlening en helpen u met het uitvoeren van de tekstberichten, content en afbeeldingen. Het is absoluut mogelijk om uw bedrijf naar een hoger level te tillen in 2021 via social-media-marketing.

Inzet van influencers

Er was nog een marketingtrend die u waarschijnlijk bij veel bedrijven voorbij hebt zien komen in het afgelopen jaar, namelijk de inzet van influencers. Het voordeel van het inzetten van influencers, is dat zij online al een groot bereik hebben. Zij hebben al veel volgers en hun content wordt bekeken door een groot aantal mensen uit de gewenste doelgroep. Dit is dan ook de reden waarom influencers vaak worden ingezet om producten of diensten te promoten via social media. De producten en diensten die gepromoot worden door influencers, komen op verschillende manieren voorbij. Zo kan het zijn dat een influencer een foto plaatst op bijvoorbeeld Instagram of Facebook met een bepaald product. Ook zie je regelmatig product placement terug op YouTube. Influencers praten in een vlog of video positief over dit product en onbewust worden (vaak jonge) kijkers hierdoor beïnvloedt. Dit zorgt ervoor dat de kijkers sneller dit product of deze dienst zullen kopen, omdat hun grote voorbeeld het ook laat zien in een foto of video.

Nieuw

De bestaande social media platformen hebben dit jaar ook nieuwe functies geïntroduceerd die nog meer mogelijk maken op het gebied van social-media-marketing. Zo hebben Facebook en Instagram beide twee nieuwe tools. De eerste is dat u live kunt gaan via uw eigen kanaal. Kijkers kunnen dus daadwerkelijk live met u meekijken. Dit biedt een mooie kans om snel en gemakkelijk contact te leggen met de doelgroep van uw product of dienst. Ook is er de mogelijkheid voor het maken van een zogenoemde ‘story’ bijgekomen. Een story is een foto of video die je plaatst op Facebook of Instagram. Normale berichten of foto’s blijven eindeloos zichtbaar, maar bij een story is er een bepaalde tijdslimiet verbonden aan het bericht. Het bericht is dus maar tijdelijk zichtbaar. Hierdoor wordt het bericht vaak gedeeld of doorgestuurd, omdat iedereen het bericht toch wilt zien ondanks de korte duur op social media. Wanneer één van uw story’s op Facebook of Instagram wordt gedeeld, komt uw bericht bij meer mensen terecht, wat natuurlijk weer zorgt voor een grotere naamsbekendheid van uw bedrijf.

Tiktok

Naast de nieuwe functies bij bestaande social media is er afgelopen jaar ook een heel nieuw platform bijgekomen genaamd Tiktok. Tiktok bestaat al een tijdje maar werd het afgelopen jaar zeer populair en een werkelijke marketingtrend. Op Tiktok kunnen mensen korte video’s plaatsen. Er komen vooral veel grappige video’s of dansopnames voorbij. Dergelijke filmpjes worden door influencers aangevuld met een bepaald product of een dienst die gepromoot wordt.

Strategie

Het is belangrijk om het gebruik van social media en het plaatsen van content aan te passen aan uw doelgroep. Daarnaast wilt u iets bereiken met de content op social media en niet enkel alleen maar berichten plaatsen en daarmee tijd verliezen. Het is dus ook belangrijk om uw doel goed in zicht te houden. Om te zorgen dat dit doel wordt bereikt en dat de berichten worden gezien door de juiste doelgroep, is het aan te raden om vooraf een marketingstrategie te bepalen. Veel bedrijven vinden het lastig om de juiste marketingstrategie te ontwikkelen en hebben bovendien weinig tijd om de berichten te plaatsen en contacten met potentiële klanten via social media te onderhouden. Het is dan ook een veel gemaakte keus om hierbij de hulp in te schakelen van een professional van Sloterplas Management. Een van onze gecertificeerde marketeers kijkt graag met u mee en ontlast u bij alle bijkomende taken. Het doel en de doelgroep worden in kaart gebracht. Vervolgens kijkt de marketeer naar welke strategie en welke sociale platformen het beste bij uw onderneming passen. Het doel hiervan is het optimale resultaat bereiken en uw bedrijf naar een hoger niveau tillen.

Dit artikel delen

marketing adviseurs team van sloterplas management

Geschreven door: Marketingadviseurs

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat of antwoorden op al uw marketing vragen.

+31 (0)20 261 54 74

Neem contact op