Leestijd: 3 min
Heeft u uw marketingplan voor 2018 al klaar? Check dan even of deze wel conform zijn met de nieuwste marketingtrends. Sloterplas Management heeft ze in dit artikel op een rijtje gezet, zodat ook uw marketingafdeling up-to-date is betreffende de laatste ontwikkelingen.
Trend 1: Personalisatie
Alles draait om personalisatie op marketinggebied. Het aanbod van content is enorm, waardoor de social media-gebruiker soms door de bomen het bos niet meer ziet. Als u wilt opvallen, kan dat door custom-made marketing. Zorg dat u zoveel mogelijk te weten komt over uw doelgroep en pas uw boodschap daarop aan. Op die manier is het relevant en effectief!
Trend 2: Video
Video wint elk jaar weer aan populariteit. In 2018 wordt content door video nog belangrijker. Het is de snelst groeiende advertentievorm! De uitdaging hierbij is om de kijker in de eerste drie seconden te boeien. Als u dat lukt, dan heeft u een zeer effectieve manier van online marketing. Bovendien is een goede en leuke video deelbare content, waardoor u een groter bereik heeft.
Trend 3: Ephemeral marketing
Ephemeral marketing is content dat verdwijnt nadat het is bekeken, of na maximaal 24 uur. Snapchat is hier een goed voorbeeld van. Inmiddels hebben ook Facebook en Instagram hierop ingespeeld met hun ‘stories’. Voordeel van ephemeral marketing is dat het niet opdringerig is, maar wel een gevoel van exclusiviteit geeft. Vooral generatie Z (geboren na 1995) is hier uitermate gevoelig voor. U pusht niet, maar wakkert wel de nieuwsgierigheid aan. Probeer er een sterke boodschap aan te hangen!
Trend 4: Location based marketing
De kloof tussen on- en offline wordt steeds minder groot. Location based marketing (LBM) maakt gebruik van de locaties van de doelgroep. Op die manier kunt u een extra relevante boodschap overbrengen. Dit kan bijvoorbeeld via pushberichten zodra iemand uw winkel binnenstapt of door middel van het tonen van Facebookadvertenties tijdens uw evenement. Juist door in te springen op locatie en tijd, kunt u de doelgroep extra triggeren iets bij u te kopen.
Trend 5: Micro-influencers
Consumenten zijn niet dom. Ze prikken zo door een boodschap heen waar originaliteit en echtheid van de content ontbreekt. Daarom is het belangrijk dat uw marketinguitingen authentiek zijn. Hierbij horen micro-influencers. Zorg dat u twee of drie influencers aan uw bedrijf bindt die gedurende een langere periode worden ingezet. Samen met een goede strategie kan dit veel voordelen voor uw bedrijf opleveren.
Trend 6: Direct klantcontact
In 2018 wordt de band tussen bedrijf en consument belangrijker. Het moet sneller, directer en makkelijker. Contact per chat is hierbij het sleutelwoord, waarbij WhatsApp een zeer goede tool is. Vergeet niet dat uw doelgroep altijd en overal online is en dat ze dat ook van uw bedrijf verwachten.
Trend 7: Account based marketing
Bij account based marketing identificeert u uw potentiële klanten. Zodra deze op uw website komen, wordt de website aangepast aan de wensen van de bezoeker. Is deze bijvoorbeeld vooral geïnteresseerd in product A, dan komt de bezoeker vooral met product A in contact. Dit werkt conversieverhogend en zorgt voor een lager bouncepercentage. Bij deze marketingtrend dient de communicatie- en de marketingafdeling goed samen te werken.
Aan de slag met de marketingtrends
Bij alle zeven marketingtrends komt vooral het persoonlijke karakter terug. Dat is dus het keyword binnen de marketing in 2018: personalisatie. Weet wie uw doelgroep is, wat deze van u verwacht en biedt ze dat vervolgens aan. Daarnaast is het belangrijk om dicht bij uw kernwaarden te blijven en authenticiteit uit te stralen.
Heeft u hulp nodig bij het opzetten van uw nieuwe marketingplan of wilt u extra adviezen van een professioneel marketingbureau? Sloterplas Management helpt u graag op weg. Neem vrijblijvend contact met ons op over de mogelijkheden.