Leestijd: 3 min
Social media trends om op te vallen met de nieuwste platformen, technologie en online content die voortdurend evolueert. Social media is een belangrijk en vernieuwend kanaal om te gebruiken in de marketing strategie. Door de huidige social media trends te begrijpen, kunt u als bedrijf of ondernemer effectiever inspelen op de geschikte doelgroep. Met de juiste merkidentiteit, interactieve content en nieuwste trends wordt social media een kanaal voor klantverbinding en conversie. Ontdek 3 belangrijke social media trends en breng uw online marketing naar een hoger niveau.
Video’s met waardevolle informatie en entertainment
Vorig jaar boekten sommige merken grote successen met het maken van informerende content op een speelse of grappige manier. Deze video’s zijn leuk om te kijken, maar ook waardevol genoeg om op te slaan of te delen. De groeiende populariteit van korte video’s biedt ideale omstandigheden waarin weetjes, tutorials en uitleg kunnen floreren op de social media platformen.
Dit is uw kans om wijdverspreide misvattingen binnen uw branche te ontkrachten of de perfecte lifehack te presenteren met behulp van uw product of dienst. Doorzoek FAQ’s om veel voorkomende vragen of discussieonderwerpen te vinden. Deze kunt u weer gebruiken voor een nieuwe TikTok of Instagram Reel.
Authenticiteit van BeReal als keerpunt voor merken
De nieuwe speler op de social media markt maakte gebruikers enthousiast, en zette marketeers voor een raadsel. Wat valt er te doen als merk met een app die geen constante gebruiksstimuli biedt? Hoewel velen zullen proberen uit te vogelen hoe ze hun merk hier kunnen verkopen, moet u dit zien als een kans om uit te zoomen. Het begrijpen waarom verticale netwerken, gesloten gemeenschappen en apps zoals BeReal groeien is vooral van belang. Terwijl irritaties naar reclame op social media toeneemt, zal transparantie en authenticiteit cruciaal zijn bij het vormgeven van uw strategie.
Merk authenticiteit is de trend om de gaten te houden. Het kan uw bedrijf maken of breken op social media. Verleg uw focus van vluchtige virale trends tot wat er echt toe doet voor uw doelgroep.
Unieke en persoonlijke social klantenservice
Wanneer mensen contact opnemen met een merk op social media, is het best-case scenario meestal een snelle reactie. Nu verhogen snel groeiende merken deze verwachtingen. Merken zoals Notion, Tumblr gaan verder dan alleen het beleefd reageren op hun berichten in social media.
Ze laten hun merk zien, hun humor en hun waardes door middel van de leukste antwoorden en persoonlijke klantenservice. Zo leuk, dat volgers de antwoorden en de hulp soms zelfs delen op hun eigen accounts. Deze proactieve marketingstrategieën creëren meer persoonlijke verbindingen en nieuwe fans in het proces.
Waar het vooral op neerkomt, is persoonlijke interactie, transparantie en toegevoegde waarde. De content moet interactief zijn, humor hebben of in ieder geval oprecht waardevol zijn voor de doelgroep. Zo waardevol dat uw volgers het zelfs zouden willen opslaan of delen in hun account. Iets dat zo authentiek is om te delen met hun eigen volgers. Social media beweegt zich namelijk steeds meer richting een online community. En deze community koopt bij merken die menselijk zijn, authentiek blijven en bij hun persoonlijkheid passen.