Leestijd: 3 min

Marketing is alles wat een bedrijf doet om zijn producten of diensten te verkopen. Als u het goed doet, speelt u in op de behoeften van uw klanten. Maar wanneer doet u het goed? En weet u wat de behoeften van uw klanten zijn?

Ook het MKB kan niet zonder marketingplan

Uw bedrijf moet zichtbaar worden in de markt. Als potentiële klanten niet weten dat u bestaat, komen ze niet naar u toe. U ontkomt er dus niet aan om tijd en geld te stoppen in marketing. En als u het slim aanpakt, dan hoeft dat nog niet eens zoveel tijd en geld te zijn. Ga dus niet zomaar van alles proberen, maar maak een plan. Daarin beschrijft u onder andere wie uw klant is, waar u uw klant kunt vinden en hoe uw klant uw bedrijf zoekt. Beschrijf ook de hele route die uw klant aflegt voordat hij uw product koopt. Een ‘customer journey’ heet dat. Daardoor leert u wat u nog kunt verbeteren aan die route.

Zorg dat uw website up-to-date is

Waar zoekt u informatie over producten die u wilt kopen? Juist! Op internet. Dat doet iedereen tegenwoordig. Dus zorg dat uw website up-to-date is en ook op een smartphone goed te lezen is. Een website die u 5 jaar geleden heeft laten maken, is hopeloos ouderwets. De content die erop staat is vaak verouderd en sluit niet meer aan bij de laatste SEO-regels. Dat betekent dat uw website niet meer hoog in de zoekmachines staat. En dus waarschijnlijk niet wordt gevonden.

De markt verandert steeds, dus u moet mee

De behoeften van uw klanten veranderen voortdurend. Voldoet uw product nog wel aan de wensen van uw klanten? Of moet u het op bepaalde punten aanpassen? Zijn uw klanten nog wel tevreden over uw service? Wat doen uw concurrenten? Allemaal belangrijke vragen die u goed in de gaten moet houden. Maar hoe?

Ook de marketing verandert

Tot zo’n 10 jaar geleden stuurden bedrijven al hun klanten dezelfde boodschap, per brief. Tegenwoordig weten we veel meer over onze klanten en kunnen we ze informatie sturen waar ze waarschijnlijk naar op zoek zijn, in een e-mail. De kans dat zo’n gerichte mailing verkopen oplevert, is veel groter. Maar hoe komt u aan die informatie over uw klanten en hoe houdt u dat bij?

En wat als u geen zin heeft in marketing?

Wij begrijpen heel goed dat u het liefst bezig bent met ondernemen. Met het ontwikkelen van uw product of dienst. Met het leiding geven aan uw medewerkers. Marketing heeft vaak niet de hoogste prioriteit. Dat is jammer, want zo loopt u klanten mis. Dus als wij u daarmee kunnen helpen, dan doen wij dat graag. Bel voor een vrijblijvend adviesgesprek +31 (0)20 261 54 74 of vul het contactformulier in op via onze contactpagina.

Dit artikel delen