Leestijd: 3 min
De laatste jaren neemt het aantal actieve social media gebruikers hard toe. In Nederland zijn dat er op het moment al zo’n 13,7 miljoen. Omdat we steeds meer thuis zitten in de COVID periode is het online bereiken van mensen belangrijker dan ooit geworden. Bedrijven hebben niet meer genoeg aan een goed vindbare website met relevante informatie of een mooie webshop. De vraag naar visuele content is toegenomen en de trends en ontwikkelingen op het gebied van social media marketing zit in een sneltrein. Voor bedrijven is het daarom nu ook van cruciaal belang om op de hoogte te zijn van de marketing trends. Wij hebben daarom voor u een aantal dingen opgesteld die misschien wel cruciaal kunnen zijn voor uw marketing in 2022.
Instagram en TikTok
Instagram is al jaren het hart als het gaat om social media marketing. Dit zal in 2022 niet snel veranderen. Het aantal gebruikers stijgt fors en The return on investment (ROI) is erg hoog. Waar je vroeger duizenden euro’s voor betaalde, heeft u nu op Instagram met wat creatieve content en een pakkende caption zo duizenden klanten bereikt.
Toch verschijnen er voortdurend nieuwe platformen met tools, waar u uw marketingstrategie op moet aanpassen om klanten te blijven bereiken. Zo werd er in 2017 het platform TikTok wereldwijd toegankelijk gemaakt. TikTok heeft meer dan 1 miljard gebruikers en is op het moment het snelst groeiende social media platform van de wereld.
Op TikTok wordt zowel formele als informele content gepost. De filmpjes kunnen tussen de 3 seconden en 3 minuten duren, waardoor er veel verschillende filmpjes in korte tijd bekeken en gedeeld kunnen worden. In plaats van likes meet het algoritme de kijktijd en distribueert vervolgens de content op basis van gebruikersinteractie. Dit zorgt ervoor dat iedereen zonder volgers in korte tijd met een exponentiële snelheid kan groeien en veel mensen kunnen bereiken. Het gebruik is compleet gratis en erg effectief voor uw marketing.
Influencer Marketing
Influencer marketing is begonnen als een trend, maar is op het moment een veel gebruikte marketingtactiek. Uit onderzoek blijkt dat veel marketing professionals van plan zijn aankomend jaar meer geld te investeren aan influencer marketing.
De reden dat dit het aankomende jaar alleen nog maar aantrekkelijker zal worden komt doordat veel bedrijven nieuw zijn op platformen zoals Instagram, TikTok of Youtube. Influencers zijn al ervaren en hebben publiek achter zich die geïnteresseerd is en wordt beïnvloed door de informatie die ze krijgen.
Mede door de corona crisis zijn er natuurlijk heel veel bedrijven die zo’n influencer met honderdduizenden volgers helemaal niet kunnen betalen. Richt u dan op wat kleine influencers met minder volgers. Ook dit kan heel erg effectief zijn voor het promoten van uw product. De posts van kleinere influencers hebben vaak meer impact omdat hun volgers zich veel meer betrokken voelen en deze persoon eerder zullen vertrouwen.
Featured snippet (SERP snippets)
Google en andere zoekmachines willen u zo snel mogelijk antwoord geven op uw vragen. Het antwoord op uw vraag verschijnt daarom ook steeds vaker boven in beeld zonder dat uw enig site heeft geopend. Dit wordt SERP (Search Engine Result Page) genoemd. Het is erg handig voor de gebruiker, maar pakt vaak nadelig uit voor andere websites. Deze tool resulteert bij sommige zoektermen voor 70% minder kliks en aankopen. Het is daarom als bedrijf erg belangrijk om in 2022 meer te gaan focussen op het bereiken van mensen via SERP snippets.
Om dit te bereiken met uw pagina moet u op een aantal punten letten:
- Probeer gebruik te maken van de juiste structured data en media-ondersteuning. Hiermee maakt u uw pagina herkenbaar en biedt u de mogelijkheid voor Google om de featured snippet op te bouwen.
- Gebruik H2 en H3 tags voor de juiste titel structuur.
- Zorg dat uw antwoord beter gestructureerd is dan die van de concurrent. Dan zullen bezoekers uw pagina eerder bezoeken. Gebruik hier eventueel bulletpoints voor.
Zorg er dus voor dat uw bedrijf onderscheidend blijft en niet achterloopt vergeleken met uw concurrenten en andere branches in 2022. Wordt actief op nieuwe platformen en focus op de nieuwste tools op het gebied van marketing. Zo blijft/wordt uw bedrijf goed vindbaar en zorgt u voor een goede relatie met uw klanten.