Leestijd: 4 min

Elke ondernemer wil natuurlijk zo veel mogelijk bezoekers op zijn of haar website hebben. Maar hoe kunt u bezoekers interesseren om juist uw website te bezoeken? Daarvoor heeft u een landingspagina nodig. Maar dan wel een landingspagina die indruk maakt, zodat bezoekers bereid zijn er langer te blijven of op terug te komen. Een goed vormgegeven landingspagina kan hiervoor zorgen. Maar hoe kunt u nu het beste een goede landingspagina bouwen?

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is de pagina die bezoekers te zien krijgen wanneer ze klikken op een bepaalde link, advertentie, afbeelding of video. Op deze pagina komt elke bezoeker terecht. Het is de pagina waar naar wordt doorverwezen. Deze pagina moet daarom aansluiten bij het onderwerp dat wordt behandeld in die link, advertentie, afbeelding of video. In de meeste gevallen krijgt de bezoeker op deze pagina ook extra informatie te zien over dit onderwerp. Een landingspagina moet zo zijn ingericht dat de bezoeker niet wordt afgeleid van zijn doel. Het is de bedoeling dat die bezoekers stap voor stap ontdekken hoe interessant deze website is.

Wat is het doel van een landingspagina

Het doel van het bouwen van een landingspagina is de bezoeker laten vinden wat deze zoekt. Een bezoeker zoekt iets met een reden, als ondernemer wilt u dat uw content aansluit op datgene waar de bezoeker behoefte aan heeft (naar zoekt). U wilt dus uw bezoeker interesseren. Daarom is het belangrijk een onderwerp te kiezen dat uw publiek trekt. Degene die klikt op een bepaalde link, advertentie, afbeelding of video, zoekt iets over het onderwerp waar die link, advertentie, afbeelding of video over gaat. Als de gewenste informatie wordt gevonden zal die bezoeker eerder over gaan tot een bepaalde conversie. Met een conversie wordt het moment bedoeld dat een bezoeker overgaat tot een door u gedefinieerde en dus gewenste actie. Natuurlijk is het soort conversie afhankelijk van het doel van uw organisatie en dat kan voor elke ondernemer anders zijn.

Waarom is een landingspagina belangrijk?

Een landingspagina geeft u de mogelijkheid om van bezoekers, klanten of inschrijvers op een nieuwsbrief of mailinglijst te maken. Iemand klikt op een link, advertentie afbeelding of video met een bepaalde verwachting. In de meeste gevallen wil die bezoeker meer informatie verzamelen en heeft in die link, advertentie, afbeelding of video voldoende aanleiding gezien om erop te klikken. Met een landingspagina kan een bezoeker uitvinden of uw aanbod echt bij hem of haar past. Als dat is vastgesteld kan er meteen actie worden ondernomen. Of deze actie het eindpunt is of dat er meer stappen volgen, hangt van de content van uw landingspagina af. De bedoeling van een landingspagina is dat de bezoeker stap voor stap naar een besluit worden geholpen door bij elke klik meer informatie te geven! Dat kan door voordelen te noemen of door het aansturen in het keuze proces. Plaats bijvoorbeeld een Call to Action (CTA) button. Het resultaat van een call-to-action button kan zijn dat iemand een product koopt, een video bekijkt, een afspraak maakt, een gratis pdf downloadt, enzovoort. Een landingspagina is dus belangrijk om bezoekers over te halen (te converteren) naar inschrijvers of klanten.

Wat is klantproces en wat doe je ermee?

Wanneer u een landingspagina gaat maken is het goed om te weten dat een klant verschillende fases doorloopt voordat wordt overgegaan tot conversie. Die fases zijn:

  • Oriëntatie
  • Overweging
  • Selectie
  • Kopen

Als u weet wat het doel van uw landingspagina is, kunt u hierop uw pagina inrichten. Een bezoeker heeft in elke fase een andere behoefte. U kunt uw landingspagina inrichten per fase of uw pagina zo inrichten dat uw bezoeker stap voor stap de fases doorloopt. In het eerste geval, als uw bezoeker in de oriënterende fase is, heeft hij of zij meer behoefte aan uitgebreide informatie zowel over het bedrijf als over de dienst of het product. Zo kunt u alle fases benoemen. U kunt ook de pagina zo inrichten dat elke fase achter elkaar aan bod komt. Door een combinatie van een interessant onderwerp en een conversiedoel kunt u aan de inhoud van uw landingspagina beginnen. Start met de oriëntatie; het benoemen van uw bedrijf, het product of het product. Dan kunt u het bedrijf en het aanbod benoemen, de overweging. Vervolgens benoemt u niet alleen de voordelen, maar ook de nadelen; de selectie en tot slot geeft u een optie tot het doen van de conversie; het kopen.

Een goede landingspagina, waar moet deze aan voldoen?

Een goede landingspagina is duidelijk en heeft geen storende of afleidende elementen. Dus plaats bij voorkeur geen logo of menu op je landingspagina, dit leidt alleen maar af. Er mag ook niet té veel tekst op staan. De informatie die er op staat moet duidelijk zijn en dus verschillende klantfases hebben; dat wordt UX funnel genoemd. Een duidelijke opbouw is bijvoorbeeld;

Oriëntatie;

  • Visueel en met tekst uw doelgroep aanspreken door in te spelen op de behoeften van uw doelgroep. Benoem hier ook problemen en oplossingen. U kunt hier ook eventueel een call-to-action button plaatsen voor bezoekers die al weten wat ze willen

Overwegen;

  • Wat bied u aan? Dit kunt u doen door het plaatsen van informatie en/of een call-to-action button te plaatsen die uw bezoeker naar de product of dienst pagina stuurt.

Selecteren;

  • Hier kunt u informatie geven over uw bedrijf, maar ook over het product en/of de dienst die u aanbiedt. U kunt hier ook verwijzen naar speciale pagina waar u deze informatie op heeft staan. Bijvoorbeeld een pagina ‘Over/About’. Geef aan wat de voordelen zijn en plaats hier reviews of verwijs ernaar. De prijzen van uw diensten of producten vind men hier. Plaats een call-to-action button naar acties die op dat moment aan de orde zijn.

Kopen;

  • Naast de mogelijkheid tot kopen moet er ook de mogelijkheid zijn om contact op te nemen via een contactformulier.

Heeft u vragen naar aanleiding van dit artikel dan kunt u vrijblijvend contact opnemen met SLPM (Sloterplas Management). Zij kunnen al uw vragen beantwoorden en als u dat wilt kunnen ze helpen met het maken van een goede landingspagina.

Dit artikel delen

marketing adviseurs team van sloterplas management

Geschreven door: Marketingadviseurs

Neem contact met ons op voor meer informatie, een offerte op maat of antwoorden op al uw marketing vragen.

+31 (0)20 261 54 74

Neem contact op